ventiltikking ved lavt turtall
Moderator: Moderators
ventiltikking ved lavt turtall
når jeg ligger å cruiser på lav fart i 2 gir ca 20 km så hører jeg det tikker en del fra toppen. er det ventil løfterne som er slitte og trengs å byttes? hadde et tilsvarende prob på en golf 2, da byttet jeg ventilløftere og den var helt fin igjen. men det er vel ikke noe farlig å kjøre slikt? eller er det best å få det i orden ASAP?
Terje Henriksen
Re: ventiltikking ved lavt turtall
La bilen stå på tomgang og se om du kan "lokalisere" lyden. Er det bak toppen ved innsugsmanifolden kan det være dysene... (Men de tviler jeg på at du hører mens du kjører, så tror ikke de er de).
Er det fra toppen ellers er det nok løfterne. Kommer det fra "under" bilen kan det fort bli litt dyrere.
Farlig..? Mnja. Vet ikke. Vil vel anbefale deg å bytte de uansett isåfall. Jeg hadde 3 av 8 ventilløftere som var defekte... Merka at bilen gikk litt ujevnt..
Er det fra toppen ellers er det nok løfterne. Kommer det fra "under" bilen kan det fort bli litt dyrere.
Farlig..? Mnja. Vet ikke. Vil vel anbefale deg å bytte de uansett isåfall. Jeg hadde 3 av 8 ventilløftere som var defekte... Merka at bilen gikk litt ujevnt..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
hva kan det være om det kommer fra under bilen da??
Hvis det kommer fra under bilen, er det vel rådene som begynner å takke for seg, ikke bra! 
1991 Corrado G60 Karmann
hmmm...hvordan høres denne lyden ut??banking?tikking??
Det blir vel mer banking ja, sikkert flere som har litt mer erfaring enn meg på akkurat det der, så de får godkjenne 
1991 Corrado G60 Karmann
huff da...lurer meg på om eg har den lyden ja.begynte på tirsdag..og det høres ut som om det kommer under ifra...
hvordan sjekker eg dette da??verksted??
Rådebank hører du fort. Kan høres ut som en dieselmotor. Søk på youtube på "Rod knock" eller "Rod bearing".g60 wrote:huff da...lurer meg på om eg har den lyden ja.begynte på tirsdag..og det høres ut som om det kommer under ifra...
For ventiltikking "lifter tick" eller "hydraulic lifter"
Kan også være andre ting som lager lyder. En sliten kompressor lager "klakkelyder". Det samme kan en sliten dynamo gjøre (denne erfarer jeg selv nå
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet