Xenon/lyshorn

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Xenon/lyshorn

Post by smiken »

Ved bruk av lyshorn med xenonkit, får ikke pærene mer spenning enn ellers? Vil dette skade/ødelegge pærer eller ballaster?
Veedub ;)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Xenon/lyshorn

Post by wormy »

Vil ikke tro det.. Anbefaler iallefall reléer på xenon uansett, samt egen sikring.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

dvs. ikke anvende orginalt lysrelé? eller ekstra?
Veedub ;)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Xenon/lyshorn

Post by wormy »

Ekstra anbefales. Kobles i nærheten av ballasten, og da med en sikring. Tror jeg brukte to enkeltreléer på 30A hver. (Biltema). Husker ikke om jeg brukte 30A eller høyere sikring (en til hver). Det er ikke uten grunn at det selges "relé-kit" til aftermarket xenon, o.l... :)

Edit: det du gjør da er vel at du får "lyssignal" fra vanlig sted, men trekker strøm direkte fra batteriet (gjennom sikringen) om jeg ikke husker feil. Det gjør det lettere å "tenne" xenon-lysene, noe jeg hadde problemer med. Bør nok også hjelpe mot en evt fare for skade på ballast ved lyshorn. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

tnxs, got it. :) Regner med at skiten kommer i morgen. Da er jeg ca. blakk til den 23 :s Passer egentlig dårlig siden jeg skal spille på BHC festivalen den 21. og trenger øl ^^
Veedub ;)
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Xenon/lyshorn

Post by daho85 »

Lyshorn er ikke høyere spenning til nærlys. Men at man tenner fjernlys samtidig.
Så pærene får ikke høyere spenning. Anbefaler rele uansett om man har xenon kit eller ikke.
Anbefaler å IKKE kjøpe rele på biltema. Da veldig mange har dårlig erfaring med de, de slutter å virke eller henger seg opp (de fortsetter å gi spenning til pærene selv om du har kuttet styre strømmen). De tåler ikke
fuktighet. Dra heller på bilxtra. Samme pris, men kvaliteten er langt bedre.
Modifying beyond limits..
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

Så H4 pæra i nærlys gir ikke langlys uten lyshorn?
Veedub ;)
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Xenon/lyshorn

Post by daho85 »

H4 pærer har 2 gløde tråder. En åpen og en med skjold. Den åpne er fjernlys. Når du skrur på lyshornet så gir du spenning til begge trådene.
Modifying beyond limits..
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

har sett på det :P Langlysene innerst i lykta får pudding igjennom kontakten til H4 pæra. Har ikke målt kretsen, men det ER sterkere lys v/lyshorn enn vanlig fjernlys. dvs. en spenningsøkning :) Får selvfølgelig ikke sterkere lys i xenon pæra v buk av lyshorn, men i halogen pæra ser jeg at det kommer mer lys. Ballastene får ikke dette spenningshoppet, det blir kun i styrekretsen til betjeningen av xenon som får litt ekstra. :)
Veedub ;)
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Xenon/lyshorn

Post by daho85 »

Der tar du feil.. Du får mer lys ved lyshorn fordi du gir spenning til begge glødetrådene. Når du skrur på fjernlys så slukker du nærlys tråden. Få noen til å sitte i bilen din og skru av og på lyshorn så vil du se det på trådene. Pærene får alltid max spenning. Så høyere spenning til pærene ved lyshorn må komme fra skyene. Mål med multimeter så vil du se at du har mindre spenning med lyshorn på. Det er fordi nærlyset er på 55W x 2 og når du skrur på lyshornet så bruker du fjernlysene på 60w x 2. Da bruker du plutselig 230w ovenfor 110w. Og da vil du se ett spenningsfall.
Image
Modifying beyond limits..
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

Jeg har bixenon i nærlys nå. Og lyshornet fungerer enda på samme viset. det blir sterkere lys i halogen(fjern)lyset men ikke i xenon lyset. :)
Veedub ;)
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Xenon/lyshorn

Post by daho85 »

Det ville jeg likt å sett ;)

Btw. Hvis du har en halogen pære der så er det ikke bi-xenon. Har du h4 bi xenon så har du xenon på både nær og fjern.
Modifying beyond limits..
User avatar
smiken
Posts: 143
Joined: 03 Oct 2008, 16:24

Re: Xenon/lyshorn

Post by smiken »

Du skjønner ikke hva jeg mener. :P

Det er et ekstra fjernlys i lykta inn mot grillen. Ytterst der H4 pæra står er det både nær og fjern i samme pære(bi-xenon), i tillegg til den halogen pæra som står i innerste del av lykta og leker hjelpsom når du slår på fjernlysene.

Edit. Så at jeg skrev Bi-xenon i nærlys i forrige post. mente hovedlys elns, altså den ytre delen av lykta.
Veedub ;)
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Xenon/lyshorn

Post by daho85 »

Jaja.. De innerste lyser også. Men du gir ikke høyere spenning til noe..
Modifying beyond limits..
Post Reply