Økern´s Corrado G60
Moderator: Moderators
Re: Økern´s Corrado G60
Stemmer:)
Holset´n er nemlig sammenlikna med den du har.
Er det noen som vet om (og i såfall hvordan) jeg kan bygge om til TPS med det originale G60 spjeldet ?
Holset´n er nemlig sammenlikna med den du har.
Er det noen som vet om (og i såfall hvordan) jeg kan bygge om til TPS med det originale G60 spjeldet ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
nei ikke i utgangspunktet, men jeg vet at G60 fra California ble levert med TPS, var hvertfall det på NoName.
Re: Økern´s Corrado G60
Ser jo storartet ut detta
liker godt den fuel railen 
Re: Økern´s Corrado G60
Da har jeg endelig fått ut bilen fra dvale.
VW tauer VW best:


Tidligere har jeg lånt motorjekk/elefant, men har nå kjøpt en egen en. Blir så mye inn/ut over lang tid p.g.a IC og eksos rør - bygging. Så da er det like greit og ha en egen en. Motoren skal garantert ut seinere uansett, så da har men det på plass.
Var jo veldig spent på om turboen fikk plass, kjøpte turboen i god tro utifra et veldig vagt mål fra motorrommet i en golf, men kan ikke skjønne annet enn at dette bør gå veldig bra. Fant ikke braketten til fremre motorfeste i farta, så er noe usikker på tiltinga av motoren, men utifra hvordan den satt tror jeg heller den skal tiltes lengre frem - altså lage enda bedre plass.




Har bestilt noe småtteri av no deler, så får starta på olje inn og retur om ikke så alt for lenge. Neste som skjer nå er nok porting av eksosmanifold, den var trang...
VW tauer VW best:


Tidligere har jeg lånt motorjekk/elefant, men har nå kjøpt en egen en. Blir så mye inn/ut over lang tid p.g.a IC og eksos rør - bygging. Så da er det like greit og ha en egen en. Motoren skal garantert ut seinere uansett, så da har men det på plass.
Var jo veldig spent på om turboen fikk plass, kjøpte turboen i god tro utifra et veldig vagt mål fra motorrommet i en golf, men kan ikke skjønne annet enn at dette bør gå veldig bra. Fant ikke braketten til fremre motorfeste i farta, så er noe usikker på tiltinga av motoren, men utifra hvordan den satt tror jeg heller den skal tiltes lengre frem - altså lage enda bedre plass.




Har bestilt noe småtteri av no deler, så får starta på olje inn og retur om ikke så alt for lenge. Neste som skjer nå er nok porting av eksosmanifold, den var trang...
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
Da har jeg fått slipt ned nok til at turboen har klaring til innsug.




Montert uten pakning her, så den bygger jo noe mer ut med denne på.
Er det forresten noen som har noe anelse om hvor mye motoren flytter seg i motorrommet ? Tenkte på klaringa til torpedo´n.
Jeg bruker vibratech street motorfester.
Så starta jeg og porte eksosmanifolden. Der var det mye og ta av..
Fått lånt verkøty av sjefen på jobben:)





Så oppdaga jeg at jeg hadde klart og legge pakningen feil vei.......
Med den riktig vei vart det luft imellom på den ene sia, så må kjøpe ny del..Makan til amatør. Lærer stadig!




Montert uten pakning her, så den bygger jo noe mer ut med denne på.
Er det forresten noen som har noe anelse om hvor mye motoren flytter seg i motorrommet ? Tenkte på klaringa til torpedo´n.
Jeg bruker vibratech street motorfester.
Så starta jeg og porte eksosmanifolden. Der var det mye og ta av..
Fått lånt verkøty av sjefen på jobben:)





Så oppdaga jeg at jeg hadde klart og legge pakningen feil vei.......
Med den riktig vei vart det luft imellom på den ene sia, så må kjøpe ny del..Makan til amatør. Lærer stadig!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
Det har egentlig ikke skjedd så fryktelig mye her, men motoren har hvertfall vært montert igjen, med frontbjelke denne gangen, for og dobbeltsjekke klaringer og få en ide om hvordan rørgater blir lagt.
Motoren er nå tilbake i stativet, men jeg må kjøpe bolter til blokka før jeg får gjort noe mer.
Etter det er gjort et planen og balansere bunndelen - så montere.
Har dog fått gjort litt anna småtteri;
Bestillte ny eksosmanifold og porta på nytt, denna gangen med pakning riktig vei!
Tok ikke helt ut da det kunne bli litt i grenseland for tynt noen steder.




Sigurd var så vennlig og gikk over etter at bildene blei tatt for en siste finish:) !
Bruker større pakninger i kobber, så ikke ved sist montering at de faktisk butta mot innsuget, så 2 av disse (de i midten) ble også fristert litt for bedre passform

Er dette en del jeg evn.t kan oppgradere på turboen ?


Har endelig fått tak i en vindusviskermekanisme fra facelift - så nå kan jeg endelig montere SFT dekselet over vannkassa, som jeg har hatt liggendes noen år.
Må dog få bytta kontakt fra ledningsnettet i bilen først..


Må skaffe meg motparten til denne. Noen som har ?

Har også bytta stroppene som holder bensintanken oppe. De gamle var jaggu fæle:


De nye var fra VW herritage/classic part, men de er ikke Corrado spesifikke, så de er litt anderledes, men passer.


Så til slutt en voldsom bildespam av SFT vingen. Har også hatt denne i mange år liggendes.
Jeg lakkerte den sjøl, så dette blei ikke bra. Dette er mest for og få den montert og se om jeg faktisk liker den.
Jeg syns ikke pass-formen var så veldig bra, den står litt opp ved punktet mot bilen på oversiden, men etter et google søk finns det da vesentlig værre eksempler!
Syns den bygde, kanksje litt væl, mye ut. Får se nøyere på det når jeg får bilen ned fra bukka, ferdig montert og ute av garasjen..


- - - Updated - - -








Motoren er nå tilbake i stativet, men jeg må kjøpe bolter til blokka før jeg får gjort noe mer.
Etter det er gjort et planen og balansere bunndelen - så montere.
Har dog fått gjort litt anna småtteri;
Bestillte ny eksosmanifold og porta på nytt, denna gangen med pakning riktig vei!
Tok ikke helt ut da det kunne bli litt i grenseland for tynt noen steder.




Sigurd var så vennlig og gikk over etter at bildene blei tatt for en siste finish:) !
Bruker større pakninger i kobber, så ikke ved sist montering at de faktisk butta mot innsuget, så 2 av disse (de i midten) ble også fristert litt for bedre passform

Er dette en del jeg evn.t kan oppgradere på turboen ?


Har endelig fått tak i en vindusviskermekanisme fra facelift - så nå kan jeg endelig montere SFT dekselet over vannkassa, som jeg har hatt liggendes noen år.
Må dog få bytta kontakt fra ledningsnettet i bilen først..


Må skaffe meg motparten til denne. Noen som har ?

Har også bytta stroppene som holder bensintanken oppe. De gamle var jaggu fæle:


De nye var fra VW herritage/classic part, men de er ikke Corrado spesifikke, så de er litt anderledes, men passer.


Så til slutt en voldsom bildespam av SFT vingen. Har også hatt denne i mange år liggendes.
Jeg lakkerte den sjøl, så dette blei ikke bra. Dette er mest for og få den montert og se om jeg faktisk liker den.
Jeg syns ikke pass-formen var så veldig bra, den står litt opp ved punktet mot bilen på oversiden, men etter et google søk finns det da vesentlig værre eksempler!
Syns den bygde, kanksje litt væl, mye ut. Får se nøyere på det når jeg får bilen ned fra bukka, ferdig montert og ute av garasjen..


- - - Updated - - -








It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
-
BlackDragon07
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: Økern´s Corrado G60
Kjempe bra update
Hva er forskjellen på facelift og pre-facelift i forhold til vindusviskermekanisemen?
Hva betalte du for de bensintank "stroppene"?
Hva er forskjellen på facelift og pre-facelift i forhold til vindusviskermekanisemen?
Hva betalte du for de bensintank "stroppene"?
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: Økern´s Corrado G60
Motoren på pre-face bygger opp og ut av vannkassa. Facelift bygger inn og ned (Hvis jeg husker korrekt) - slik at man får plass til SFT dekselet.
Husker ikke hva jeg betalte for dem, men det var ikke så veldig dyrt mener jeg å huske.
Husker ikke hva jeg betalte for dem, men det var ikke så veldig dyrt mener jeg å huske.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
-
BlackDragon07
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: Økern´s Corrado G60
Hvordan gikk det med turbo konverteringen?? Fikk du det til?
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: Økern´s Corrado G60
Jada, fikk til det.BlackDragon07 wrote: ↑25 Aug 2019, 03:36 Hvordan gikk det med turbo konverteringen?? Fikk du det til?
Ble dog ikke fornøyd med mappingen (MS) og jeg undervurderte hvor varmt innsuget ble.
Turboresponsen var veldig dårlig og det skjedde ikke noe nevneverdig før etter 4k rpm.. Han fikk heller ikke til 2-ventilers gasspjeldet.
I våres bygde jeg om til crossflow (ABA topp) og byttet en god del komponenter og ikke minst
gikk for Maxxecu og proff mapping hos BPH Performance i Sverige.
Dette er fra forrige oppsett. Skal få lagt ut litt av ABA konverteringen.

It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
ja det må jeg si, du lever opp til signaturen din 
Dette er virkelig et tøft prosjekt
Dette er virkelig et tøft prosjekt
Re: Økern´s Corrado G60
Hehe! Takk for det
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
Klipper og limer inn fra et annet forum.
Komponenter som ble byttet fra G60 turbo oppsettet til crossflow toppen;
Replacing the stock WG actuator with an aftermarket one with replecable springs (Turbo smart IWG75)
Install 3-port electronic boost controller (Today none)
Install trigger wheel and use wasted spark (Today using dizzy)
Use 256 camshaft (Today using 268/276)
Adjustable camshaft gear (Today none)
Custom large plenum intake (Today ported G60 intake)
VR6 TB (Today ported G60 with tps)
ABA head will be ported with undercut SS intake valves and undercut Inconel exhaust valves.
INA 50G hydraulic lifters (Today "performance" with unknown weight)
Ditching the MS and will use Maxxecu Street
Tuner will support injectors and coilpack for wasted spark
Tuner will do all of wiring for the standalone
More crankshaft ventilation
Ditch the stock radiator fan and shroud (?) with slim aftermarket fan/(s)
Get someone to cut and change angle of IC inlet so todays S tube around alternator can be ditched
Replacing the Forge 008p DV located before IC with GFB Response AFTER intercooler before TB
2022 er i gang !
Jeg har vært veldig fornøyd med 02J overføringa jeg bytta til for noen år siden.
Så veldig spent på hvordan det blir nå som Dieselgeek short shifteren er montert. Leser utelukkende posetivt om den.
Bytte alle foringene også.



Var en komplett idiot eller tenkte ikke i det heletatt når jeg skulle demontere 02J tårnet fra kassa. Brøyt den opp med kassa i låst posisjon, så knakk selvfølgelig pinnen som holder den i lås.... Håper det går greit og justere overføringa..
Innmaten i toppen er montert. +1mm og +0.5mm ventiler i rustfritt stål og inconel. Dobble ventilfjører og lettvekts "retainers"
INA 50G løftere.
HOEK motorsport som har porta toppen og laget innsuget.




Tok ut motoren og ble møtt av en blaut motor. Har nok fått for mye bensin..
En gummimansjett på ene drivakselen var ødelagt. Tror varmedekselet har vært borti ta det har sprekk opp litt og detti litt ned..
Registerreima var også skadet ! Var også slitasje på aluminiumshjulset på "intermediate shaft" så går tilbake til det originale.




Møkka på toppen av stemplene var godt fastbrent, men fikk gjort reint relativt godt.
På ABA toppen er det en form for EGR løsning og pakningen dekket ikke hullet helt. Gjenget opp, smurte set-skruer med eksospasta og blokkerte hullene.

Monterte også ny simring til veiv og ny pakning.

Har fått montert veivhusventilasjonen og "dizzy gizzy" fra BBM så jeg kan bruke triggerhjul.
Her ser man også ABF dynamo oppsett. Monterte dette ved første turbokonvertering. Kjøpte komplett
kit fra iAbed.


Da jeg har 1.9L har jeg brukt 2.0L toppakning før, men denne gangen fikk jeg en annen type.Som dere ser på bildet går sporet til pakningen utenfor annlegsflata på blokka.
Tok en sjangse på dette og det ble tett.

Komponenter som ble byttet fra G60 turbo oppsettet til crossflow toppen;
Replacing the stock WG actuator with an aftermarket one with replecable springs (Turbo smart IWG75)
Install 3-port electronic boost controller (Today none)
Install trigger wheel and use wasted spark (Today using dizzy)
Use 256 camshaft (Today using 268/276)
Adjustable camshaft gear (Today none)
Custom large plenum intake (Today ported G60 intake)
VR6 TB (Today ported G60 with tps)
ABA head will be ported with undercut SS intake valves and undercut Inconel exhaust valves.
INA 50G hydraulic lifters (Today "performance" with unknown weight)
Ditching the MS and will use Maxxecu Street
Tuner will support injectors and coilpack for wasted spark
Tuner will do all of wiring for the standalone
More crankshaft ventilation
Ditch the stock radiator fan and shroud (?) with slim aftermarket fan/(s)
Get someone to cut and change angle of IC inlet so todays S tube around alternator can be ditched
Replacing the Forge 008p DV located before IC with GFB Response AFTER intercooler before TB
2022 er i gang !
Jeg har vært veldig fornøyd med 02J overføringa jeg bytta til for noen år siden.
Så veldig spent på hvordan det blir nå som Dieselgeek short shifteren er montert. Leser utelukkende posetivt om den.
Bytte alle foringene også.



Var en komplett idiot eller tenkte ikke i det heletatt når jeg skulle demontere 02J tårnet fra kassa. Brøyt den opp med kassa i låst posisjon, så knakk selvfølgelig pinnen som holder den i lås.... Håper det går greit og justere overføringa..
Innmaten i toppen er montert. +1mm og +0.5mm ventiler i rustfritt stål og inconel. Dobble ventilfjører og lettvekts "retainers"
INA 50G løftere.
HOEK motorsport som har porta toppen og laget innsuget.




Tok ut motoren og ble møtt av en blaut motor. Har nok fått for mye bensin..
En gummimansjett på ene drivakselen var ødelagt. Tror varmedekselet har vært borti ta det har sprekk opp litt og detti litt ned..
Registerreima var også skadet ! Var også slitasje på aluminiumshjulset på "intermediate shaft" så går tilbake til det originale.




Møkka på toppen av stemplene var godt fastbrent, men fikk gjort reint relativt godt.
På ABA toppen er det en form for EGR løsning og pakningen dekket ikke hullet helt. Gjenget opp, smurte set-skruer med eksospasta og blokkerte hullene.

Monterte også ny simring til veiv og ny pakning.

Har fått montert veivhusventilasjonen og "dizzy gizzy" fra BBM så jeg kan bruke triggerhjul.
Her ser man også ABF dynamo oppsett. Monterte dette ved første turbokonvertering. Kjøpte komplett
kit fra iAbed.


Da jeg har 1.9L har jeg brukt 2.0L toppakning før, men denne gangen fikk jeg en annen type.Som dere ser på bildet går sporet til pakningen utenfor annlegsflata på blokka.
Tok en sjangse på dette og det ble tett.

It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
Kjøpte en ny Wagner Tuning G60 intercooler med omsveist innløp som selvfølgelig var blankpolert. Lakkerte det og innsuget


Planen var å bruke et justerbart kamdrev da jeg har valgt en veldig snill kam (256). Har da hvertfall noe og justere på hvis behov. Kjøpte fra BBM og ble skuffet over at de originale timing-merkene ikke var der. Sigurd lagde nye og måtte også slipe spor i toppen for å få tilfredsstillende klaring samt file ned topplokket.


Monterte dritten får å finne ut at registerreim satt svært langt ut.

Tok kontakt med BBM og det var de glade for for dem hadde nylig oppdaget problemer med en batch.. Det ble da å sette inn et originalt kamdrev da jeg ikke gadd utsette framdriften p.g.a dette.
ABA har spesifikk strammehjul. Passer ikke omhverandre medd G60.
Monterte innsuget for å sjekke diverse ting. Første problem var at røret til peilepinnen var i veien. Varmet den opp og bøyde den, gikk overraskende greit. Med den nye veivhusventilasjonen fra iAbed blir det dritt og beholde den originale varmeveksleren, så dropper denne..
Håper på og fortsatt kunne bruke Samco slangen mellom pumpa og toppen, må bare få en den som er 25mm over en 32mm flens.. Går vel med litt varme og makt. Begynner hvertfall og se out som en motor igjen !



Som dere ser har jeg en uoriginal bunnpanne. Den er fra iAbed og har innsveiset skvalpedeksel samt "trapdoors".
Også oljeretur fra turbo over nivå samt 0,6L større kapasitet.
Denne ble kjøpt på "HMS" kontoen - har brukt alt for mye penger på denne bilen til at motoren skal skjære seg bare fordi den gikk uten olje i et sekund..





Planen var å bruke et justerbart kamdrev da jeg har valgt en veldig snill kam (256). Har da hvertfall noe og justere på hvis behov. Kjøpte fra BBM og ble skuffet over at de originale timing-merkene ikke var der. Sigurd lagde nye og måtte også slipe spor i toppen for å få tilfredsstillende klaring samt file ned topplokket.


Monterte dritten får å finne ut at registerreim satt svært langt ut.

Tok kontakt med BBM og det var de glade for for dem hadde nylig oppdaget problemer med en batch.. Det ble da å sette inn et originalt kamdrev da jeg ikke gadd utsette framdriften p.g.a dette.
ABA har spesifikk strammehjul. Passer ikke omhverandre medd G60.
Monterte innsuget for å sjekke diverse ting. Første problem var at røret til peilepinnen var i veien. Varmet den opp og bøyde den, gikk overraskende greit. Med den nye veivhusventilasjonen fra iAbed blir det dritt og beholde den originale varmeveksleren, så dropper denne..
Håper på og fortsatt kunne bruke Samco slangen mellom pumpa og toppen, må bare få en den som er 25mm over en 32mm flens.. Går vel med litt varme og makt. Begynner hvertfall og se out som en motor igjen !



Som dere ser har jeg en uoriginal bunnpanne. Den er fra iAbed og har innsveiset skvalpedeksel samt "trapdoors".
Også oljeretur fra turbo over nivå samt 0,6L større kapasitet.
Denne ble kjøpt på "HMS" kontoen - har brukt alt for mye penger på denne bilen til at motoren skal skjære seg bare fordi den gikk uten olje i et sekund..



It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Økern´s Corrado G60
Det går sakte men sikkert fremover. Fuelrail, FPR og dyser på plass. Gikk for MK3 FPR som har retur på samme side.

Klarte aldri og få den 25mm slangen over 32mm flensen, så måtte bruke en skjøt ekstra som jeg ikke hadde lyst til.. Etter og ha korta inn alle overgangene maks ble hvertfall slangen rett og ok.


60-s trigger hjul fra AK Racing

Fikk byttet indre driv ledd og gjenget opp det siste hullet til holderen fra 02J på girkassa


Likte MK3 FPR helt fram til jeg skulle montere IC rør...

Løste dette med å sette inn en lengre AN kobling.

Hadde helt glemt at jeg herpa justeringa til gasswire sist gang.. Lagde en i brakett i all hu og hast, burde lagt mer sjel i vinkelen, men en ny wire
ligger nå klar så får bytte denne til neste år.


Har fått på plass IC rør turbo side. Trenger bare litt hjelp til sveising av en nippel og "holdere/stoppere" for slangeklemma.

Gasspjeld side er trang og slangen fra radiatoren butter. Er også svært usikker på hvordan jeg skal få radiator slangen ned til T-en fra toppen.. Hadde en plan i hode som gikk under innsuget, men det gikk ikke... Skjøten blir for kort og slangen butter også i radiator..

Ellers så har jeg testa Dieselgeek short shifteren og den er helt nydelig ! Aldri før gått igjennom gira så mange i garasjen før, haha!
Også er jeg fornøyd med hvor tilgjengelig turboen og alt annet baki der er når G60 innsuget er borte


Klarte aldri og få den 25mm slangen over 32mm flensen, så måtte bruke en skjøt ekstra som jeg ikke hadde lyst til.. Etter og ha korta inn alle overgangene maks ble hvertfall slangen rett og ok.


60-s trigger hjul fra AK Racing

Fikk byttet indre driv ledd og gjenget opp det siste hullet til holderen fra 02J på girkassa


Likte MK3 FPR helt fram til jeg skulle montere IC rør...

Løste dette med å sette inn en lengre AN kobling.

Hadde helt glemt at jeg herpa justeringa til gasswire sist gang.. Lagde en i brakett i all hu og hast, burde lagt mer sjel i vinkelen, men en ny wire
ligger nå klar så får bytte denne til neste år.


Har fått på plass IC rør turbo side. Trenger bare litt hjelp til sveising av en nippel og "holdere/stoppere" for slangeklemma.

Gasspjeld side er trang og slangen fra radiatoren butter. Er også svært usikker på hvordan jeg skal få radiator slangen ned til T-en fra toppen.. Hadde en plan i hode som gikk under innsuget, men det gikk ikke... Skjøten blir for kort og slangen butter også i radiator..

Ellers så har jeg testa Dieselgeek short shifteren og den er helt nydelig ! Aldri før gått igjennom gira så mange i garasjen før, haha!
Også er jeg fornøyd med hvor tilgjengelig turboen og alt annet baki der er når G60 innsuget er borte

It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner