Økern´s Corrado G60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1904
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado G60

Post by wormy »

Jepp, fornuftig..

Blend av oljefeed'en til kompressor (det holder med en M8 bolt/mutter sammen med kobberskivene. Det er ikke 100% tett, men tett nok til en test.) Kjør den også uten viftereim, altså kun motor. Går å kjøre den litt uten vannpumpe og slikt.
Er den da OK, så er selve motoren OK. Mest sannsynlig er den det, så jeg ville ikke tatt de sorgene på forskudd. Hadde det skjedd noe her, hadde det nok skjedd vesentlig tidligere. :)

Andre ting som kan lage slike lyder du beskrev til meg på FB er som nevnt dynamo eller kompressor. Har selv hatt begge deler lage bråk på min - men uten å ha hørt noe video er det vanskelig å si hva det er. Løst reimhjul på kompressor f.eks. lager voldsom lyd.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ja tar av multireim og reima tell servopumpa.
Skal prøve tell lørdag, så får vi se.
Jeg tenker jo også slik, at skulle det vært noe i bunndelen så hadde det skjedd før, men med så mye motstand jeg har hatt i år så tar jeg heller sorgene på forskudd. Lei av og bli skuffa :p

Har en video før vi dro i vegen på søndag.
Hadde plutselig så jævlig med tikking.
Bytta jo olja et par dager før uten og ha kjørt noe etter, så tenkte kanskje det ville gå seg tell..
Sitter på telefonen så har ikke så bra lyd her akkurat nå. Høres ut som det bare er tikking man hører.
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1904
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado G60

Post by wormy »

Joda, ser den :)
Eneste jeg kan tenke meg i bunndelen er evt rådelagrene som kan lage slik lyd (rådebank), og det skal jo litt til.. Må i så fall være mangel på oljetrykk.. Du har vel ikke noe oljetrykkmåler? Har du sett om lampa har lyst noe?

Får ikke sett video, kommer feilmelding :(
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Da har jeg endelig hatt litt ferie og fått sparka meg litt sjøl i rævva rettning garasjen.
Som dere helt sikkert har skjønt så vart jeg veldig demotivert ved forrige (og det jeg trudde var siste) live mapping.

Starta med og ta motoren ut av bilen, igjen. Fordelen med at dette er 3 gang er at det bare går fortere og fortere.
Artig hvordan noe man grua seg hinsides til før bare trengs et spark i rævva for og gjøres nå.
Starta med og åpne bunndelen da jeg fryktet at feilen lå her. Og jada. Der hadde jeg rett.
Dette var det første som møtte meg:

http://vid496.photobucket.com/albums/rr ... 7bpfdp.mp4

Løs råde lover ikke godt..
Slik så lageret ut:(Sylinder 4)
Image

Deformert og helt jævlig..
Rådelagere til sylinder 3 har også fått HARD medfart..
Image
Image

Lagerbane i veiv:
Image

Så da var det bare og få bilen bort til vinterlagring..
Image

Glemte og ta bilder av det tydligvis, men det er gått varmegang. ved sylinder 3 og 4 mener jeg.
Vet enda ikke hvorfor dette har skjedd, men har fått tips om teori på dårlige/tette oljekanaler.
Kom aldri så langt at jeg fikk demontert toppen, men det blir da første steg nå - for og sjekke oljekanalene.
Må nesten finne ut av hva som har skjedd, skal jeg føle meg fortrolig med og montere og prøve på nytt. (Må jo ha nye råder, pakninger osv og da..)

Hvorfor råde ved sylinder 4 er løs har man en teori på også. Det var nemlig her råden måtte monteres mye av og på p.g.a fresing av klaring.
Brukte ARP bolter som skal tåle dette ? mener det stod arp 2000 på dem..
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2346
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Bra du har fått litt motivasjon til å gå på igjen!!
Du har en pen bil som fortjener å få luftet masse :D

Prøvd å lese litt bakbi tråden din, men hvordan oppdaget du problemet ditt? Stoppet bilen eller var det en ulyd som dukket opp?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Oppdaget ulyd da vi skulle kjøre igang etter og ha stoppet etter første ordentlige pådrag.
Når jeg da skulle svinge ut på veien kom lydene.
Parkerte bilen og taua hjem.

Gleder meg til den dagen bilen er i orden og hvite skilter står på ja :)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

For ei tid tilbake demonterte jeg hele blokka.
Sjekka alle olje-kanalene og alle var frie. Ingen blokkeringer. Så det var den teorien.
Sitter igjen med en konklusjon på at det rett og slett har vært for trangt for at olje skal komme igjennom ved høy varme..
Hva årsaken til dette er kan være flere ting, som bare blir spekulasjoner.

Planen er nå og kjøpe inn nye deler og prøve igjen.
Flyttet inn i ny-innkjøpt leilighet før jul som var, så har en n o e annerledes økonomisk ståa en før.
Jeg blir sjukt posetivt overraska om jeg får kjørt i år.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2346
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Flott og lese at du fortsatt har gøts til å få bilen på veien igjen :)
Vært litt uheldig nå syns jeg.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ja, det var faen at det der skjedde.. Hadde det ikke skjedd hadde jeg hatt skilt på´n i hele år,og kunne ha driti og kjøpt
den bmw e90´n jeg farter i rundt nå.. Men sånn ble det ikke men. Vi får prøve igjen.
Er fortsatt på stedet hvil. Får ikke frigjort kapital til Corrado´n slik det er nå. Har dog håp om at jeg faktisk hentern ut fra dvalen til våren igjen, men
det er neimen ikke sikkert..
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
ASD
Ünten Admin
Posts: 406
Joined: 13 Dec 2006, 00:49
Location: Kråkerøy
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by ASD »

Har trua jeg :D
Corrado G60 90mod.OEM+
http://www.corradoclubnorwegen.com
Medlem av Eldrerådet
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Polo Classic »

Tipper rådelager er montert med for høyt moment...
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ja, det kan godt hende.
Skal hvertfall gjøre alt jeg kan for at dette ikke skal skje igjen.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2346
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Du får ønske deg en masse kapittel og en masse gavekort på f.eks biltema til jul så krysser vi fingrene :-)
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2223
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Da var forumet oppe igjen - så da er det vel ikke annet og gjøre enn og oppdatere litt her.
Er så smått igang med motoren igjen. Har fått ordna en ny veiv (Takk til Gøran!) Denne er sjekka og friskmeldt ble den.
Har fått ordna nye råder (Takk til Sigurd!), stempla bruker jeg om igjen. Så mangler nye bolter, lagre og litt smånipps - så er bunndelen klar for og bli montert igjen.
Første "oppgradering" i år var nytt ledningsnett til dysene samt ny fuel-rail

Gammel ledningsnett:
Image

Alltid morro med nye deler:
Image
Image
Image

"Huset" til kabelføringa var ikke lik den orginale, så den nye får jeg ikke festet til brakettene som originalt. Blir vel strips tenker jeg...
Prøvde og borre opp et hull i den ene braketten til en plastplugg som var på huset, men det siste steget ble selvfølgelig for stort...
Måtte bestille nye AN fittings i sort farge, tok med noen andre betar også slik at jeg fortsatt kan bruke fuel after-run switch.
Image
Image

Trodde jo at når jeg gikk på´n igjen i år så ble det fortsatt G60 kompressoren, men dette her skjedde:
Image

Jeg konverterer til turbo.
Kompressoren jeg har er slitt - så det og overhale den med overhalingskitet jeg har liggendes til over 4000,- er ikke så stort poeng.
Det har ei heller dukket opp noen for salg hvor tilstand er garantert. Har ikke så mye penger at jeg kan sjanse på at den er i god behold. Det er de jo sjeldent.
Det finns en ny G65 lader og få kjøpt, men denne koster 20 tusen (+) så det frister heller ikke så mye, så da blei det turbo.
Har kjøpt en Holset HE221W. Overraskende liten str - som jeg jo er avhengi av da turboen havner i torpedoveggen.
Har startet med tilpassning. Slik wastegate var festet gikk ikke da "øret" butta i innsuget. Så får sveise på et nytt festet et sted.
Er ikke helt i mål enda med tilpassning, mangler noen mm her og der. Det ser ikke så ille ut på bildet, og jeg er nærme, men litt høyere opp må den.

Image
Image
Image
Image

Close, but no cigar
Image

Har skjønt at veiva er et svakt punkt med turbo. Ser Bar-tek har en slags forsterknings-løsning ved kilesporet. Så dette skal monteres.
Er det ellers noe annet jeg bør da høyde for ? m.t.p konverteringa.

Sitter og venter fært på ferie-penga nå før jeg får bestilt mer deler. Håper på og bli helt ferdig med motor og mapping i løpet av sommer/høsten.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

Ahh det var derfor du lurte på hva slags turbo jeg brukte her om dagen ;)
Dette ser veldig bra ut, og det er aldri feil med nye freshe deler ;)
Post Reply