Ja, den ja. Kommer ikke helt til for jeg må holde den skruen i midten stille for å få mutteren i bevegelse, hvis du skjønner?Oekern wrote:Du tenker på mutteren som sikkrer demperen i topp ?
Jeg brukte muttertrekker. Fungerte meget godt.
The Black Emperor
Moderator: Moderators
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: The Black Emperor
biltema har det du trenger for dempere:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-19285/
og evt:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-20345/
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-19285/
og evt:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-20345/
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Yes, det er noe sånt jeg trenger ja
Takk for link Mouh

Takk for link Mouh

Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Sesongen er på overtid og egentlig over så greit å planlegge litt ting som må gjøres før neste sesong
Satser på å få dette ferdig til 2015`s store begivenhet
Things to be done;
1. Bytte dempere foran (av med coilversettet og bytte foringer i demper tårnet) Noen som vet hvor jeg kan bestille nytt til en ok pris?
2. Montere på Eibac stab.stag under og stab.stag i motor rom.
3. Demontere dash`n og bytte varmeregistret (er ikke veldig motivert for denne jobben, kan hende den blir utsatt
)
4. Få fikset varmeproblemet (prøver å montere på OEM radiatorvifta i første omgang, kjøper ny radiator hvis ikke det hjelper)
5. Få fikset el.vinduene (noe kjedelig å kjøre uten at vinduene virker
) Måler -9volt på selve kontakten i døra, aner ikke hva det betyr?!
6. Nye dekk. Kommer til å gå litt ned på dim fra 215 til 205 for å unngå at det subber for mye.
7. Bygge om baggasjerommet for å få plass til et reservehjul + nedfelt forsterker
8. Bilen skal eu-godkjennes før juni. Greit å være tidlig ute, så jeg begynner så fort veien blir bar igjen
9. Nyte sommeren med treff og cruising

Satser på å få dette ferdig til 2015`s store begivenhet

Things to be done;
1. Bytte dempere foran (av med coilversettet og bytte foringer i demper tårnet) Noen som vet hvor jeg kan bestille nytt til en ok pris?
2. Montere på Eibac stab.stag under og stab.stag i motor rom.
3. Demontere dash`n og bytte varmeregistret (er ikke veldig motivert for denne jobben, kan hende den blir utsatt

4. Få fikset varmeproblemet (prøver å montere på OEM radiatorvifta i første omgang, kjøper ny radiator hvis ikke det hjelper)
5. Få fikset el.vinduene (noe kjedelig å kjøre uten at vinduene virker

6. Nye dekk. Kommer til å gå litt ned på dim fra 215 til 205 for å unngå at det subber for mye.
7. Bygge om baggasjerommet for å få plass til et reservehjul + nedfelt forsterker
8. Bilen skal eu-godkjennes før juni. Greit å være tidlig ute, så jeg begynner så fort veien blir bar igjen

9. Nyte sommeren med treff og cruising

Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: The Black Emperor
[quote="BlackDragon07"]
1. Bytte dempere foran (av med coilversettet og bytte foringer i demper tårnet) Noen som vet hvor jeg kan bestille nytt til en ok pris?
3. Demontere dash`n /quote]
1: Tenker du på foringer ? GAP har !
3: No stress
Det tar bare litt tid
1. Bytte dempere foran (av med coilversettet og bytte foringer i demper tårnet) Noen som vet hvor jeg kan bestille nytt til en ok pris?
3. Demontere dash`n /quote]
1: Tenker du på foringer ? GAP har !
3: No stress

It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: The Black Emperor
oppgrader til VR6 dempere kanskje? 

-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Hva er fordelen med det?ml1986 wrote:oppgrader til VR6 dempere kanskje?
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Kvalitet og stiv pris henger gjerne litt sammenml1986 wrote:Stivere og tåler mer. Koster litt da
http://www.germanautoparts.com/productdisplay/2387

Men er dette foran og passer det?
Edit: Takk for tips ml1986, det er satt opp på lista

Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Har bestemt meg for å prøve å "proff" bygge baggsjerommet og legge anlegget opp såpass bra at det faktisk kan vises frem.
Men ønsker å beholde dagens hattehylle, men uten høyttalere i hattehylle og å beholde baggasjerommet funksjonibelt, så det jeg tenkte var å bygge opp selve gulvet nok til å kunne felle ned forsterkere og høyttalere/sub`er i gulvet med plexiglass over for å få et jevnt gulv.
Men det jeg lurte på er;
1. Hvor "mye" anlegg kan man bygge før man bør ha et ekstra batteri?
2. Hvordan legger man opp til at man "kan stikke bilen inn i en huskontakt" for å få strøm på anlegget?
3. Er det noe jeg bør ta ekstra hensyn til? (Er klar over dette med strømførende kabler og lydkabler)
4. Hvilket merke anbefales? Har pinoeer nå, funker greit. Men fins nok mye bedre.
5. Bør jeg kjøre frontsettet via en effektforsterker også?
Men ønsker å beholde dagens hattehylle, men uten høyttalere i hattehylle og å beholde baggasjerommet funksjonibelt, så det jeg tenkte var å bygge opp selve gulvet nok til å kunne felle ned forsterkere og høyttalere/sub`er i gulvet med plexiglass over for å få et jevnt gulv.
Men det jeg lurte på er;
1. Hvor "mye" anlegg kan man bygge før man bør ha et ekstra batteri?
2. Hvordan legger man opp til at man "kan stikke bilen inn i en huskontakt" for å få strøm på anlegget?
3. Er det noe jeg bør ta ekstra hensyn til? (Er klar over dette med strømførende kabler og lydkabler)
4. Hvilket merke anbefales? Har pinoeer nå, funker greit. Men fins nok mye bedre.
5. Bør jeg kjøre frontsettet via en effektforsterker også?
Last edited by BlackDragon07 on 02 Dec 2014, 12:07, edited 1 time in total.
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: The Black Emperor
1. Jeg kjørte rimelig kraftig anlegg i min med ett vanlig stort batteri og dynamo + kondensator. Lysene blinker svakt ved MYE belastning, men da er det snakk om såpass kraftig volumat du ikke har lyst til å sitte inne i bilen lenge.BlackDragon07 wrote:Har bestemt meg for å prøve å "proff" bygge baggsjerommet og legge anlegget opp såpass bra at det faktisk kan vises frem.
Men ønsker å beholde dagens hattehylle, men uten hattehylle og å beholde baggasjerommet funksjonibelt, så det jeg tenkte var å bygge opp selve gulvet nok til å kunne felle ned forsterkere og høyttalere/sub`er i gulvet med plexiglass over for å få et jevnt gulv.
Men det jeg lurte på er;
1. Hvor "mye" anlegg kan man bygge før man bør ha et ekstra batteri?
2. Hvordan legger man opp til at man "kan stikke bilen inn i en huskontakt" for å få strøm på anlegget?
3. Er det noe jeg bør ta ekstra hensyn til? (Er klar over dette med strømførende kabler og lydkabler)
4. Hvilket merke anbefales? Har pinoeer nå, funker greit. Men fins nok mye bedre.
5. Bør jeg kjøre frontsettet via en effektforsterker også?
2. Du må ha en 230V til 12V omformer - av kraftig type (koster en del. Se for deg en KRAFTIG batterilader.) Men hvorfor vil du det? Har du et bra batteri kan du høre på moderat volum lenge.
3. Jeg ville valgt 50mm2 strømkabel langs kanalen på venstre side med sikring rett ved batteriet. Så inn i en fordelingsblokk i bagasjerommet, som har to utganger - begge med egen sikring. Da har du strøm til subwooferen og effektforsterkeren. Og kan enkelt koble fra den ene for å kjøre på bane f.eks. Jeg kan vise deg mitt opplegg i golfen når du kommer.

4. Finnes mye bra. Tenker du høyttalere eller forsterkere? Jeg har selv toppsettet (ca 7'000kr) til Pioneer foran i Golfen, og Focal bak i originale plasseringer. Har tidligere hatt Hertz - som etter min mening er mye høyttaler for pengene. Av forsterkere har jeg bare prøvd "eldre" Audison selv, og de fungerer sykt bra. LRX1.400 og LRX5.600.. Men har ikke så mye peil på akkurat hva av det som selges nå som anbefales..
5. Ja. Punktum. Sinnsyk forskjell mellom rundt 18-ish W RMS som de fleste vanlige cd-spillere gir ut, kontra 45-50W RMS fra en effektforterker. Mange spillere reklamerer med 50W musikk-effekt, men det er bare skryt.. Jeg har prøvd med og uten effektforsterker til høyttalerene, og jeg går ikke tilbake.
Selv bruker jeg en eldre Alpine spiller med 4 utganger (front + bak) og sub-utgang, inn i to effektforsterkere. En 4-kanals Audison LRX5.600 til front/bak-høyttalerne, og en 1-kanals Audison LRX1.400 til subwooferne. Igjen, kan vise når du kommer innom med vifta.

- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: The Black Emperor
For og komme med et innspil; husk og bruke dempemateriale !
Det har bare fordeler (forutenom at det veier litt)
Edit: Det er noe som blir kaldt for "the big three" som kan være lurt og gjennomføre.
Dette går da ut på og øke tverrsnittet på kabler mellom batteri-dynamo-starter.
Det har bare fordeler (forutenom at det veier litt)
Edit: Det er noe som blir kaldt for "the big three" som kan være lurt og gjennomføre.
Dette går da ut på og øke tverrsnittet på kabler mellom batteri-dynamo-starter.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Tenkte det kunne være en fordel hvis bilen skulle stå og spille musikk på et event at batteriet ville gå fort tomt?
Du tenker på å ha en aktiv sub og må derfor ha egen strøm?
Skjønner hvordan opplegg du mener wormy, tenkte ikke på å ha sikring rett ved batteriet. Det er nok lurt
Tror det kan bli bra hvis jeg legger det opp sånn ja. Blir spennende å se når jeg tar turen opp
Tenkte egentlig på høyttalere, har to magnat forsterker. Da kan jeg bruke den ene på frontsettet og den andre bak.
Bør jeg plassere begge effektforsterkerene bak?
MEN da må jeg kjøpe ny spiller, for den jeg har nå så er det kun pre-out til bakhøyttalerene.
Har lyst til å sette inn de 4x6 høyttalerene bak og fjerne de 6x9 i hattehylla. Sånn at alt ser helt orginalt ut helt til man løfter opp bagasjeluka
Har pioneer høyttalere i den størrelsen? Vil gjerne ha alt i samme merke, hvis mulig.
Må nok inn med noe støydempende matrialer, men får prøve å begrense det litt pga vekt
Har allerede stor kabel fra dynamo, men usikker hvordan det er i fra starteren.
Hvorfor bør den også økes oekern?
Du tenker på å ha en aktiv sub og må derfor ha egen strøm?
Skjønner hvordan opplegg du mener wormy, tenkte ikke på å ha sikring rett ved batteriet. Det er nok lurt


Tror det kan bli bra hvis jeg legger det opp sånn ja. Blir spennende å se når jeg tar turen opp

Tenkte egentlig på høyttalere, har to magnat forsterker. Da kan jeg bruke den ene på frontsettet og den andre bak.
Bør jeg plassere begge effektforsterkerene bak?
MEN da må jeg kjøpe ny spiller, for den jeg har nå så er det kun pre-out til bakhøyttalerene.
Har lyst til å sette inn de 4x6 høyttalerene bak og fjerne de 6x9 i hattehylla. Sånn at alt ser helt orginalt ut helt til man løfter opp bagasjeluka

Må nok inn med noe støydempende matrialer, men får prøve å begrense det litt pga vekt

Har allerede stor kabel fra dynamo, men usikker hvordan det er i fra starteren.
Hvorfor bør den også økes oekern?
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion
Re: The Black Emperor
Jeg er ingen ekspert på det, men hele poenget er og eliminere effekttap/optimalisere strømtilførsel.
Ved et stort stereo anlegg på høy ytelse (les; stor belastning) i et orginalt elektrisk anlegg i en så gammel bil -
så overstrider energibehovet det elektriske anlegget er ment for. Hvis man da i tilleg har gamle, morkne strømledninger
så er ikke dette gunstig i det heletatt. Da har man nok en ganske stor dropp i volt fra batteri og ut til forsterker.
Om forsterker også for dårlig matning med strøm kan dette være skadelig over tid.
Ang demping så gjør du lurt i og vurdere om noen kg ekstra er verdt det - for det er det.
Et vellspillende anlegg med punch i bassen får du "Kun" i en godt dempet bil. I en eldre bil (som corrado)
så er det også endel paneler som er utsatt for og skape lyd (rister p.g.a bassen = lager lyd)
En typisk "stp" dempematte vil hindre vibrasjoner i og spre seg (mindre vibrasjon = mer punch i bassen, vibrasjoner dør ut fortere og sprer
seg ikke videre i bilen)
bilstereoforumet.no er et supert sted og lese mer om slike ting - her er det MYE godt innhold med MANGE kloke hoder, NM/EM vinnere osv.
Edit: du må ha sikring maks 30cm fra batteri (strømkabel til forsterker) størrelse på sikkring avgjøres av tverrsnittet på kabelen du bruker(mener jeg og huske). Du finner en oversikt om dette på bilstereo forumet.
Ved bruk av 2 forsterkere er det vanlig og kjøre strømkabel fra batteri og inn i en splitter i bagasjen hvor man da har 50mm2 inn (fra batteri) og 2stk 25mm2 ut (til hver forsterker)
Ved et stort stereo anlegg på høy ytelse (les; stor belastning) i et orginalt elektrisk anlegg i en så gammel bil -
så overstrider energibehovet det elektriske anlegget er ment for. Hvis man da i tilleg har gamle, morkne strømledninger
så er ikke dette gunstig i det heletatt. Da har man nok en ganske stor dropp i volt fra batteri og ut til forsterker.
Om forsterker også for dårlig matning med strøm kan dette være skadelig over tid.
Ang demping så gjør du lurt i og vurdere om noen kg ekstra er verdt det - for det er det.
Et vellspillende anlegg med punch i bassen får du "Kun" i en godt dempet bil. I en eldre bil (som corrado)
så er det også endel paneler som er utsatt for og skape lyd (rister p.g.a bassen = lager lyd)
En typisk "stp" dempematte vil hindre vibrasjoner i og spre seg (mindre vibrasjon = mer punch i bassen, vibrasjoner dør ut fortere og sprer
seg ikke videre i bilen)
bilstereoforumet.no er et supert sted og lese mer om slike ting - her er det MYE godt innhold med MANGE kloke hoder, NM/EM vinnere osv.
Edit: du må ha sikring maks 30cm fra batteri (strømkabel til forsterker) størrelse på sikkring avgjøres av tverrsnittet på kabelen du bruker(mener jeg og huske). Du finner en oversikt om dette på bilstereo forumet.
Ved bruk av 2 forsterkere er det vanlig og kjøre strømkabel fra batteri og inn i en splitter i bagasjen hvor man da har 50mm2 inn (fra batteri) og 2stk 25mm2 ut (til hver forsterker)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
-
- Posts: 2346
- Joined: 13 May 2008, 08:51
- Location: Don`t tell the police
- Contact:
Re: The Black Emperor
Takk for bra svar oekern
Sjekka kablinga i motorrommet og det er 50mm2 fra både dynamo og starter, så da er det bare å få kjøpt inn en kabel til å trekke til baggasjerommet.
Hva slags splitter burde jeg velge? Er det noen forskjell på disse?
Har lagt merke til til tomrommet bak dekslet/dørpanelet i baksete så her burde det kanskje isoleres litt ja. Men er jo veldig opptatt av vekt fortsatt
Leser at det ikke er påbudt med reservedekk så lenge man har et repsett (hjul på boks) så da tjener jeg inn noen kg der
Skal gå for å få det isolert litt altså.
Fant endelig et bilde som er litt i nærheten av det jeg tenker på med baggasjerommet. (Beklager dårlig bilde
)

Det jeg har, foreløpig tenkt er å bygge opp gulvet 7-8cm og felle alt ned så gulvet blir helt flat/jevnt med plexiglass over forsterkerene og gitter(eller noe tilsvarende) over de høyttalerene som blir i gulvet.
Ser for meg to 10" eller to 8" i gulvet, må se litt hva som passer best.

Sjekka kablinga i motorrommet og det er 50mm2 fra både dynamo og starter, så da er det bare å få kjøpt inn en kabel til å trekke til baggasjerommet.
Hva slags splitter burde jeg velge? Er det noen forskjell på disse?
Har lagt merke til til tomrommet bak dekslet/dørpanelet i baksete så her burde det kanskje isoleres litt ja. Men er jo veldig opptatt av vekt fortsatt

Leser at det ikke er påbudt med reservedekk så lenge man har et repsett (hjul på boks) så da tjener jeg inn noen kg der

Skal gå for å få det isolert litt altså.
Fant endelig et bilde som er litt i nærheten av det jeg tenker på med baggasjerommet. (Beklager dårlig bilde


Det jeg har, foreløpig tenkt er å bygge opp gulvet 7-8cm og felle alt ned så gulvet blir helt flat/jevnt med plexiglass over forsterkerene og gitter(eller noe tilsvarende) over de høyttalerene som blir i gulvet.
Ser for meg to 10" eller to 8" i gulvet, må se litt hva som passer best.
Fast, angry and furious
From Oblivion to Oblivion
From Oblivion to Oblivion