Fjerning av returrøret
Moderator: Moderators
Fjerning av returrøret
Tenkte jeg skulle fjerne returrøret på gobilen jeg !
Et par ting jeg lurer på bare
- På tomgangsregulatoren skal det settes på et filter
- På oljeinnåndingen (hvis jeg har tegna korrekt ) skal det være catch tank
- Hva er det med spørsmåltegnet fornoe? Og hva skal gjøres med åpningen der?
- Og hva skal gjøres med åpningen på laderen?
Et par ting jeg lurer på bare
- På tomgangsregulatoren skal det settes på et filter
- På oljeinnåndingen (hvis jeg har tegna korrekt ) skal det være catch tank
- Hva er det med spørsmåltegnet fornoe? Og hva skal gjøres med åpningen der?
- Og hva skal gjøres med åpningen på laderen?
1991 Corrado G60 Karmann
Re: Fjerning av returrøret
Har jeg skønt det riktig skal åpningen som går til G-lader blendes av.
Spørsmålstegnet skal det settes et filter på tror jeg, da får du sånn "nyselyd"..
Fint om noen kan bekrefte/avkrefte det..
Spørsmålstegnet skal det settes et filter på tror jeg, da får du sånn "nyselyd"..
Fint om noen kan bekrefte/avkrefte det..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: Fjerning av returrøret
Så blende av kompressoren, og filter på alle de andre?
Takk for raskt svar wormy!
Takk for raskt svar wormy!
1991 Corrado G60 Karmann
Re: Fjerning av returrøret
Du kan også sette på et luftfilter på komperssoren også.......i stede for å blende den.Nicklas wrote:Så blende av kompressoren, og filter på alle de andre?
Takk for raskt svar wormy!
filter på dem andre jah;)
Re: Fjerning av returrøret
Så man skal koble på et filter ut fra undersia ta gasspjeldet og ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Fjerning av returrøret
Ja. Bør ikke la "åpninger" til motoren være utildekket.Oekern wrote:Så man skal koble på et filter ut fra undersia ta gasspjeldet og ?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: Fjerning av returrøret
vel i stede for å sette filter på åndingen så ville jeg heller ha laget til en slange-tilkobling på blendingen til G-laderen og dratt en slange mellom åndingen og G-laderen sin blendeplate.
evt så setter du på en catch-tank mellom åndingen og filteret, da det kan bli grisete i motorrommet ditt om du ikke har det der.
ang filter på returen på spjelet så er det litt omstritt, da det alltid vil blåse ut der så trenger du strengt tatt ikke noe filter der...
Jeg kjørte vel ca 1,5 år med åpen retur uten noen form for problemer.
men jeg vil tro at dette er litt smaksak, jeg tror nok at noe av "nyse"-lyden vil bli borte om man velger filter her..
evt så setter du på en catch-tank mellom åndingen og filteret, da det kan bli grisete i motorrommet ditt om du ikke har det der.
ang filter på returen på spjelet så er det litt omstritt, da det alltid vil blåse ut der så trenger du strengt tatt ikke noe filter der...
Jeg kjørte vel ca 1,5 år med åpen retur uten noen form for problemer.
men jeg vil tro at dette er litt smaksak, jeg tror nok at noe av "nyse"-lyden vil bli borte om man velger filter her..
Re: Fjerning av returrøret
Jeg tror jeg kommer til å blende av boost-return røret ved gasspjeldet, men beholde resten av røret. Da har jeg fortsatt åndingen inn i laderen, men fjerner "problemet" med at varm trykkluft kommer tilbake til laderen.Mouh wrote:vel i stede for å sette filter på åndingen så ville jeg heller ha laget til en slange-tilkobling på blendingen til G-laderen og dratt en slange mellom åndingen og G-laderen sin blendeplate.
evt så setter du på en catch-tank mellom åndingen og filteret, da det kan bli grisete i motorrommet ditt om du ikke har det der.
ang filter på returen på spjelet så er det litt omstritt, da det alltid vil blåse ut der så trenger du strengt tatt ikke noe filter der...
Jeg kjørte vel ca 1,5 år med åpen retur uten noen form for problemer.
men jeg vil tro at dette er litt smaksak, jeg tror nok at noe av "nyse"-lyden vil bli borte om man velger filter her..
Og det du sier om filter er jo sant, det. Bør strengt tatt ikke være noe problem å kjøre uten det..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: Fjerning av returrøret
Takk for svar alle sammen!
Så det beste å få gjort, er å få en slange mellom g-lader og oljeinnåndingen, filter på tomgangsregulatoren, og åpen retur for mest nyselyd? Hvis jeg forsto korrekt
Vet noen av dere mål på filteret som skal på tomgangsreg forresten?
Så det beste å få gjort, er å få en slange mellom g-lader og oljeinnåndingen, filter på tomgangsregulatoren, og åpen retur for mest nyselyd? Hvis jeg forsto korrekt
Vet noen av dere mål på filteret som skal på tomgangsreg forresten?
1991 Corrado G60 Karmann
Re: Fjerning av returrøret
ja det blir nok riktig det..
jeg "tror" det var 25mm på ISV'en
jeg "tror" det var 25mm på ISV'en
Re: Fjerning av returrøret
Prøvde uten "filter" på gasspjeldet.. Det var ikke lydløst..
Endte med en liten "høyttalerfiltbit" som er festa med en slangeklemme foreløpig. (mulig jeg vil ha litt mer lyd igjen, får se).
Blenda av returrøret og beholdt åndinga inntil videre.
Noen som lurte litt på hva slags turbo jeg hadde som dumpa sååå mye luft på høyt turtall (og lavt).. (pssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssjt)..
Men noen som har et tips for å bli kvitt "hvininga" som er der til en hver tid?
Endte med en liten "høyttalerfiltbit" som er festa med en slangeklemme foreløpig. (mulig jeg vil ha litt mer lyd igjen, får se).
Blenda av returrøret og beholdt åndinga inntil videre.
Noen som lurte litt på hva slags turbo jeg hadde som dumpa sååå mye luft på høyt turtall (og lavt).. (pssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssjt)..
Men noen som har et tips for å bli kvitt "hvininga" som er der til en hver tid?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: Fjerning av returrøret
Du har ikke muliget til og slenge ut en video bit av lyden ?
Litt spennt på hvordan lyden er
Litt spennt på hvordan lyden er
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Re: Fjerning av returrøret
PSSSSSSSSSSSSSJT.. :p
Skal se hva jeg får til.
Skal se hva jeg får til.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: Fjerning av returrøret
Eneste måten å fjerne dumpinga på er full gass, slik at du lukker returspjeldet helt
Eventuelt kan du jo sette på en dumpventil der, slik jeg har på mitt turbo-oppsett.
Da må du i tillegg koble dumpen på vacuum fra innsuget, men dette gjør hvertfall at den ikke dumper luft kontinuerlig så lenge du ikke har full gass.
Eventuelt kan du jo sette på en dumpventil der, slik jeg har på mitt turbo-oppsett.
Da må du i tillegg koble dumpen på vacuum fra innsuget, men dette gjør hvertfall at den ikke dumper luft kontinuerlig så lenge du ikke har full gass.
Re: Fjerning av returrøret
Dumpventil skal jeg nok ikke ha.
Tror jeg skal prøve å montere "gummibøyen" som var der fra før.. Leste litt i går kveld at "jo mer svinger, jo mindre lyd". Kanskje det hjelper
Tror jeg skal prøve å montere "gummibøyen" som var der fra før.. Leste litt i går kveld at "jo mer svinger, jo mindre lyd". Kanskje det hjelper
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....