Biltilsynets nye supervåpen!!

Har du noe du vil si utenom Corrado, da gjør du det her.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Stiandyb
Posts: 8
Joined: 12 Jun 2009, 08:40

Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Stiandyb »

Dette lover ikke veldig bra da... Mange som har chippet bilen her kanskje? :evil:

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece
- Stian Dyb-Sandnes -
* 1989 Corrado g60 *
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Oekern »

audaaaa :evil:
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Eirik
Posts: 358
Joined: 23 Jan 2008, 22:03
Location: Nedre Eiker
Contact:

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Eirik »

Hehe. Minner meg om frykten jeg hadde for biltilsynet når jeg hadde moped!
Heldigvis er bilen min relativt orginal. Med mindre de buster meg i å ha bytta luftfilter og eksos :lol:
Den Norske Regjering har funnet en universal løsning på alle problem.
De avgifterbelegger problemene; for da er det ikke lenger problem, men inntekter.

Stolt 2L 16V eier! =D
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kristaafa »

Eirik wrote:Hehe. Minner meg om frykten jeg hadde for biltilsynet når jeg hadde moped!
Heldigvis er bilen min relativt orginal. Med mindre de buster meg i å ha bytta luftfilter og eksos :lol:
Å det er det faktisk ikke umulig at de gjør....
Image
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kisseg60 »

Er bilen over ti år eller har vært i norge lenger enn 10 år så er det ingenting å frykte.!
Da får du mangellapp på manglene stempling i vognkort.
Da får du bare effektmålingen de gjør der med deg, drar på bt og får det skrevet inn i vognkortet.
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by wormy »

Er det såpass enkelt? Må du ikke ha papirer fra VW om at bremser/karosseri/drivverk tåler det også?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kristaafa »

Kisseg60 wrote:Er bilen over ti år eller har vært i norge lenger enn 10 år så er det ingenting å frykte.!
Da får du mangellapp på manglene stempling i vognkort.
Da får du bare effektmålingen de gjør der med deg, drar på bt og får det skrevet inn i vognkortet.
Helt riktig at du ikke må ut med masse penger når du blir stoppa med for mye effekt, men det er feil at de med bil over 10 år bare kan dra på biltilsynet med ny effektmåling å få det godkjent. De fleste får beskjed om at bilen må settes tilbake i original stand innen [dato]. Er som wormy påpeker over her ikke barebare å få godkjent en bil med mer effekt, 10 års regelen går bare på at man ikke lenger er avgiftspålagt.
Image
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kisseg60 »

Trenger ikke papirer fra møller. eneste du trenger er bremser som tåler 200 km/t
Da kan du gjøre hva du vil.

Og på spesial avdelingen på risløkka i oslo. der tar de seg av sånne ting. og ting er ikke så vanskelig som folk
skal ha det til.
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kristaafa »

Kisseg60 wrote:Trenger ikke papirer fra møller. eneste du trenger er bremser som tåler 200 km/t
Da kan du gjøre hva du vil.
Gleder meg til å høre deg forklare dette til BT hvis du engang blir stoppa :lol:

Høyeste effekt på Corrado er 190ish med 2.9 VR6. Får å få godkjent med denne effekten må du bytte delene som ikke samsvarer mellom G60 og VR6'n, dvs en del greier i understellet blant annet. Effekt over dette får du rett og slett ikke godkjent i bilen (pluss minus noen prosent), da det eneste BT tar utgangspunkt i er hva som har vært levert fra fabrikken. Det hjelper lite at du har oppgradert bremser og understell i hue og ræva, ikke kommet original fra fabrikk? Ikke godkjent.

Merk at dette er regelen, unntaket er de som på mystisk vis klarer å kjøre lovlig med effekt opp mot 1000hk, men det syns jeg personlig det lukter svidd av...
Image
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Biltilsynets nye supervåpen!!

Post by Kisseg60 »

Grunnen til at noen har greid dette er jo selvfølgleig den beryktede søknaden til bt.
Det er en spesiell måtte å finne ut hva bremser tåler. 200km/t til 0 x antall ganger.
Da har du gode nok bremser.

Så er det avgass som skal holde mål osv.
Reglene rundt det der med godkjenning av høyere effekt er det ikke alle som forstår seg på. selv ikke bt. (heia Norge)
Noen sier du kan gjøre hva du vil så lenge du har en 10 år gammel bil. Noen sier noe annet
Men du får ikke godkjent noe som har med motor å gjøre hos vanlige trafikkstasjonen
Det må tas hos spesial enheten på risløkka. de er en egen "etat" som driver spesielt med sånne ting.


Og ting er ikke umulig! Som mange tror.

Men bare sånn for å være opptimist.
Folk har i senere tid (mindre enn 1 år siden) fått godkjent 1,8t motor i golf2 og v8 bigblock i en granada.
Dette er ikke orginale motorer i noen av bilene! Så ingenting er umulig.
Post Reply