HOW TO: vedlikehold av luftfilter
Posted: 16 Jun 2009, 16:34
Komplett guide for vask av luftfilter
Det mange som har ettermontert luft filter ikke tenker på er at luftfilteret må vaskes og oljes kontinuerlig om man vil beholde motoren sin.
Her er en guide til hvordan man tar vare på motoren gjennom luftveiene.
VASK AV FILTER
Jeg kjøpte et brukt KN luftfilter som trengte en vask, så det er et perfekt eksempel.
Det man MÅ ha er:
-luftfilter olje
-rensemiddel til filteret (noen bruker zalo)
-et kar å vaske filteret i.
Det man starter med er å ta ut filteret fra bilen og banke forsiktig av overfladisk dritt og møkk.
Senere finner man fram rensemiddelet for luftfilteret. (jeg bruker en kombinasjon av ”green airfilter clean og zalo)
Ha litt lunket vann i et kar og hell i noen dråper med zalo (og ca et egg-glass med airfilter clean)
Ha ikke i mye vann, det skal ikke komme inn i luftfilteret gjennom ”innsugs-hullet”.
(som vist på bildet under)
Når vann og såpe er fylt opp kan man begynne å rotere filteret rolig rundt.
Du vil da se at sand og støv blir å løsne.
når du har rotert filteret litt og noe dritt og møkk er borte, setter du filteret fra deg i ca 15 min, for at såpen skal få virke.
Men NB. Sett alltid filteret med ”innlett-hullet” NED.
Etter filteret har fått trekt inn såpen kan man skylle filteret.
Begynn å skylle inni filteret. Få ut så mye som mulig innenifra filteret.
En liten tommelfingerregel er innenifra og ut. For man vill ikke ha dritten inn i filteret når man vasker.
Når man er ferdig med å skylle av filteret setter man det til tørk slik som bildet over.
Et lite tips er å riste filteret hardt, sånn at man får slengt ut noe av vannet, da tørker det fortere.
OLJE INN FILTERET.
Når man skal olje inn filteret er det viktig at det er helt tørt før man påfører oljen.
Det skal sprayes på olje så man er sikker på at støv vil feste seg i bomullet i filteret.
(Ikke så mye at det renner, men som om man skal legge et parr strøk med lakk)
vent 20 min. så oljen får trekt inn før du monterer filteret.
MONTERING.
Når filteret skal monteres er det viktig at det har tilgang på friskluft, og er avskilt fra varmen til motoren.
Dette kan gjøres så enkelt som med et varmeskjold.
Her er et varmeskjold jeg har laget i aluminium:
Når du setter fast filteret må du forsikre deg om at luft kun suges gjennom filteret.
Ingen åpninger eller sprekker skal forekomme
Når dette er gjort og alt er sjekket, er filteret klart for noen uker med kjøring før samme prosess skal gjentas.
Det mange som har ettermontert luft filter ikke tenker på er at luftfilteret må vaskes og oljes kontinuerlig om man vil beholde motoren sin.
Her er en guide til hvordan man tar vare på motoren gjennom luftveiene.
VASK AV FILTER
Jeg kjøpte et brukt KN luftfilter som trengte en vask, så det er et perfekt eksempel.
Det man MÅ ha er:
-luftfilter olje
-rensemiddel til filteret (noen bruker zalo)
-et kar å vaske filteret i.
Det man starter med er å ta ut filteret fra bilen og banke forsiktig av overfladisk dritt og møkk.
Senere finner man fram rensemiddelet for luftfilteret. (jeg bruker en kombinasjon av ”green airfilter clean og zalo)
Ha litt lunket vann i et kar og hell i noen dråper med zalo (og ca et egg-glass med airfilter clean)
Ha ikke i mye vann, det skal ikke komme inn i luftfilteret gjennom ”innsugs-hullet”.
(som vist på bildet under)
Når vann og såpe er fylt opp kan man begynne å rotere filteret rolig rundt.
Du vil da se at sand og støv blir å løsne.
når du har rotert filteret litt og noe dritt og møkk er borte, setter du filteret fra deg i ca 15 min, for at såpen skal få virke.
Men NB. Sett alltid filteret med ”innlett-hullet” NED.
Etter filteret har fått trekt inn såpen kan man skylle filteret.
Begynn å skylle inni filteret. Få ut så mye som mulig innenifra filteret.
En liten tommelfingerregel er innenifra og ut. For man vill ikke ha dritten inn i filteret når man vasker.
Når man er ferdig med å skylle av filteret setter man det til tørk slik som bildet over.
Et lite tips er å riste filteret hardt, sånn at man får slengt ut noe av vannet, da tørker det fortere.
OLJE INN FILTERET.
Når man skal olje inn filteret er det viktig at det er helt tørt før man påfører oljen.
Det skal sprayes på olje så man er sikker på at støv vil feste seg i bomullet i filteret.
(Ikke så mye at det renner, men som om man skal legge et parr strøk med lakk)
vent 20 min. så oljen får trekt inn før du monterer filteret.
MONTERING.
Når filteret skal monteres er det viktig at det har tilgang på friskluft, og er avskilt fra varmen til motoren.
Dette kan gjøres så enkelt som med et varmeskjold.
Her er et varmeskjold jeg har laget i aluminium:
Når du setter fast filteret må du forsikre deg om at luft kun suges gjennom filteret.
Ingen åpninger eller sprekker skal forekomme
Når dette er gjort og alt er sjekket, er filteret klart for noen uker med kjøring før samme prosess skal gjentas.