Jeg er ikke no mester på dette med forsterkere til bil.
Når det står sånn som dette?
RMS@ 4Ohms 300x1
RMS@ 2Ohms 600x1
RMS@ 1Ohm 1000x1
Hva betyr de forskjellige Ohm betegnelsene for?
Det andre er greit men hvordan får man 1,2 eller 4 ohm?
bil forsterker betegnelser??
Moderator: Moderators
Re: bil forsterker betegnelser??
RMS@4Ohms 300x1 Dvs. at forsterkeren yter 300w ved 4Ohms belastning (en normal høytaler til bil er på 4Ohm)
Har man 2stk 4ohms høytalere og parallel kobler disse (+ til + og - til -) halveres motstanden og får da 2Ohm osv.
En idel forsterker dobler effekten ved halvering av motstanden (Ohm)
(Så dette ser nesten for godt ut til å være sant)
Det gjøres fortsatt mye rart med målinger på forsterkere til bil
Det er vel ikke en ADS forsterker vel
Har man 2stk 4ohms høytalere og parallel kobler disse (+ til + og - til -) halveres motstanden og får da 2Ohm osv.
En idel forsterker dobler effekten ved halvering av motstanden (Ohm)
(Så dette ser nesten for godt ut til å være sant)
Det gjøres fortsatt mye rart med målinger på forsterkere til bil
Det er vel ikke en ADS forsterker vel
Re: bil forsterker betegnelser??
Jeg fant bare en forsterker ut fra mengden.
Dette var en klasse D forsterker.
Men da er det jo greit. veit hva jeg skal se etter og litt klokere.
Takk
Dette var en klasse D forsterker.
Men da er det jo greit. veit hva jeg skal se etter og litt klokere.
Takk
Re: bil forsterker betegnelser??
noen tips til : Se etter dempnings faktor dette er avgjørende for kontroll av bassen (hvor mye strøm forsterkeren tåler i retur, jo høyere jo bedre. men aldrig under 100.)
Se også på sikringene på selve forsterkeren, spesielt om den lover mye watt.
Fx. 2 kanals 810W 2Ohm stabil (30amp sikring)
ett raskt regnestykke: i 30ampX13,5volt = 405W i 4Ohm -50% varme = 202,5 fordelt på 2 kanaler så sitter man igjen med en 2kanals forsterker på reelt 100W per kanal
En klasse A forsterker har ca 25% virkningsgrad (75% bort i varme)
En A\B forsterker har 50% virkningsgrad (dvs. halvparten av Watten går bort i varme)
En klasse D har fra75-90 % virkningsgrad.
gjett hvem som låter best
Det er litt viktig å kunne noe om dette og for å velge riktig dim på strøm kabel.
Se også på sikringene på selve forsterkeren, spesielt om den lover mye watt.
Fx. 2 kanals 810W 2Ohm stabil (30amp sikring)
ett raskt regnestykke: i 30ampX13,5volt = 405W i 4Ohm -50% varme = 202,5 fordelt på 2 kanaler så sitter man igjen med en 2kanals forsterker på reelt 100W per kanal
En klasse A forsterker har ca 25% virkningsgrad (75% bort i varme)
En A\B forsterker har 50% virkningsgrad (dvs. halvparten av Watten går bort i varme)
En klasse D har fra75-90 % virkningsgrad.
gjett hvem som låter best
Det er litt viktig å kunne noe om dette og for å velge riktig dim på strøm kabel.
Re: bil forsterker betegnelser??
gikk litt i surr her også.
Dette må nok tas muntlig.
Men helt klart klasse d forserker som er best.
Høyest mulig virkningsgrad!!
Dette må nok tas muntlig.
Men helt klart klasse d forserker som er best.
Høyest mulig virkningsgrad!!
Re: bil forsterker betegnelser??
hva du er vis, mann!ASD wrote:noen tips til : Se etter dempnings faktor dette er avgjørende for kontroll av bassen (hvor mye strøm forsterkeren tåler i retur, jo høyere jo bedre. men aldrig under 100.)
Se også på sikringene på selve forsterkeren, spesielt om den lover mye watt.
Fx. 2 kanals 810W 2Ohm stabil (30amp sikring)
ett raskt regnestykke: i 30ampX13,5volt = 405W i 4Ohm -50% varme = 202,5 fordelt på 2 kanaler så sitter man igjen med en 2kanals forsterker på reelt 100W per kanal
En klasse A forsterker har ca 25% virkningsgrad (75% bort i varme)
En A\B forsterker har 50% virkningsgrad (dvs. halvparten av Watten går bort i varme)
En klasse D har fra75-90 % virkningsgrad.
gjett hvem som låter best
Det er litt viktig å kunne noe om dette og for å velge riktig dim på strøm kabel.
du burde ikke bare være medlem av Eldrerådet, du burde være sjølve "Der Führer" av Eldrerådet
Kid-Rado!
Re: bil forsterker betegnelser??
Kan ta det mutlig den27.4.Kisseg60 wrote:gikk litt i surr her også.
Dette må nok tas muntlig.
Men helt klart klasse d forserker som er best.
Høyest mulig virkningsgrad!!
Klasse A låter best
Det fantes en gang på midten av 80tallet en japansk klasse A forsterker som jeg ikke husker navnet på
2X25W kostet da 85000.- NOK. man må ikke se seg blind på Watt
sån bare for å forvirre enda mer
Re: bil forsterker betegnelser??
Men da har jeg et spm!
Vis man har en mono forsterker som yter 400w ved 4 Ohm og 800 w vet 2 Ohm.
Dette er da rms watt som jeg har lært er de "reale" tallene av hva en forsterker gir.!
Men vis man da tar denne forsterkeren og klobler opp på en forsterker på 1000W med 2 spoler.
Vis man tar å parallell kobler de 2 spolene på den ene woffern??
Blir det da 2 ohm den forserkeren gir ut?
Eller er jeg heeeeelt på jordet.?
Jeg skjønte egentlig ikke en dritt av dette.
Vis man har en mono forsterker som yter 400w ved 4 Ohm og 800 w vet 2 Ohm.
Dette er da rms watt som jeg har lært er de "reale" tallene av hva en forsterker gir.!
Men vis man da tar denne forsterkeren og klobler opp på en forsterker på 1000W med 2 spoler.
Vis man tar å parallell kobler de 2 spolene på den ene woffern??
Blir det da 2 ohm den forserkeren gir ut?
Eller er jeg heeeeelt på jordet.?
Jeg skjønte egentlig ikke en dritt av dette.
Re: bil forsterker betegnelser??
Nå er du ikke bare på jordet men på feil jordetKisseg60 wrote:Men da har jeg et spm!
Vis man har en mono forsterker som yter 400w ved 4 Ohm og 800 w vet 2 Ohm.
Dette er da rms watt som jeg har lært er de "reale" tallene av hva en forsterker gir.!
Men vis man da tar denne forsterkeren og klobler opp på en forsterker på 1000W med 2 spoler.
Vis man tar å parallell kobler de 2 spolene på den ene woffern??
Blir det da 2 ohm den forserkeren gir ut?
Eller er jeg heeeeelt på jordet.?
Jeg skjønte egentlig ikke en dritt av dette.
Og jeg skjønte ikke en dritt jeg heller
Aahh nå er det mye klarere, man må bare bytte ut en forsterker på 1000W med 2 spoler med en høytaler.
Om disse spolene er på 4ohm så har du skjønt det riktig 4+4= 2