Page 1 of 2

2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 13 May 2014, 20:52
by wormy
Teaser...
Kommer mer random bilder og info innimellom.

Stikkord er..
- 2L 16V
- 4x Ducati 999R throttle bodier med stand-off 440cc dyser (a'la eldre Formel 1). Ja, jeg vet disse er ALT FOR STORE. Men fy fader og stilige de er - derfor det ble de. Effektmessig hadde det nok vært bedre med f.eks. GSXR 1300 (Hayabusa) e.l.
- 288 grader kammer, 11.5mm løft
- E85
- Datasprut
- Så-høy-som-mulig-kompresjon-uten-å-bytte-stempler
- Falmet rød Golf bruksbil
- Stramt budsjett
- 200hk+

Image

Image

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Posted: 13 May 2014, 21:31
by Sigurd
Hoho. Detta blir artig :) Men blir detta noen kjørbar motor å ha i en bruksbil da?

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Posted: 13 May 2014, 23:04
by wormy
Sigurd wrote:Hoho. Detta blir artig :) Men blir detta noen kjørbar motor å ha i en bruksbil da?
Det eneste jeg er skeptisk til er de store gasspjeldene. Kam'en osv er jeg ikke bekymret for, kjørt med like kvasse kammer før. :)

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Posted: 30 May 2014, 10:14
by wormy
"Små" gasspjeld. 4stk slike.......
Image

Testmontering av veivparti før det leveres til balansering. Kjører uten den tunge svingningsdemperen for å spare roterende masse, og bruker et spesielt drev til servopumpa som passer inni uten demperen.
Image

Nytt lettet svinghjul til 020 kasse.
Image

Obligatorisk skvalpedeksel
Image

Litt pakninger og diverse. Kun kvalitet - men allikevel strengt budsjett. Elring og Victor Reinz pakninger/simringer, Sachs clutch, ARP-bolter.. SKF strammehjul osv..
Og ikke minst, hvorfor kjøpe toppakning til en tusenlapp når du kan "modifisere" en flerlags stålpakning fra en annen motor som koster en hundrelapp for å få samme resultat? :)
(Ikke alt på bildet er til 16v'n - noe er også til en G60 motor osv.)
Image

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 10 Jun 2014, 23:12
by wormy
Kortsteget 16V GTI girkasse med Peloquin diff montert. Sykt deilig å kjøre med, selv med standard motor... :mrgreen:

Begynne å bygge motor så snart stemelringene kommer. Bestilt ringer i overdim, og skal file de til korrekt gap. :)

Image

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 11 Jun 2014, 22:01
by BlackDragon07
Alt dette inn i en liten golf?? :shock:
Er det noen som får til wicked ting så er det deg :D
Var pelequin diff`n bra og hva var den bra på?

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 11 Jun 2014, 23:13
by wormy
Skal inn i en golf, ja. Mer kommer etterhvert. :mrgreen:

Ja, merker faktisk veldig forskjell, selv med standard 90hk motor. Selv på vått føre og kina-dekk, så har du grep hele veien når du gasser på. Kan også gasse mye mer på i rundkjøringer og rundt svinger uten problemer - før begynte det indre hjulet å spinne og du mistet litt kontroll (gikk rett frem), nå er den bare helt herlig å kjøre, og går den veien rattet peker hele tiden. Jeg visste det kom til å bli en forandring, men hadde aldri trodd det skulle bli såpass. Jeg kommer til å kjøpe dette til Corradoen også for å si det sånn - selv om jeg der trenger 2stk.. En foran og en bak. Det koster, men jeg synes det er verdt pengene om du kjører "aktivt".
Diffen kostet i følge han jeg kjøpte kassen av ca 7'500kr. Jeg var heldig å fikk komplett kasse med nye pakninger/tetninger og diff for 3'000. 020 kassene er ikke så lett å selge tydeligvis, da de fleste oppgraderer til den sterkere 02A kassen (standard Corrado kasse.)

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 16 Jun 2014, 17:34
by Mouh
drøyt ;)

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 16 Jun 2014, 21:49
by BlackDragon07
Angrer LIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTT på at jeg solgte den diff`n :evil: :evil:
Men inspirerende å høre hvor feit den faktisk er :twisted: :twisted:
Satt opp på lista.

Du må legge ut en videosnutt når du får ting i gang :D

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 01 Jul 2014, 13:04
by wormy
Renset blokk..
Image

I'm blue, baby... :shock:
Image

Image

Bort med svekling-rådene..
Image

Image

Image

Gule koni med Ground Control / Eibach sleeves/fjærer..
Image

Blir Short-runner innsug til å begynne med, med 70mm gasspjeld.. For enkelhets skyld. Så blir det ITB etterhvert.
Image

Image

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 01 Jul 2014, 13:25
by BlackDragon07
NIIICE 8) 8)
Hva betalte du for dempere med fjærer?
Må ha nytt understell jeg også :!:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 02 Jul 2014, 09:39
by wormy
BlackDragon07 wrote:NIIICE 8) 8)
Hva betalte du for dempere med fjærer?
Må ha nytt understell jeg også :!:
Det jeg kjøpte er gule koni med senkefjærer (40mm) - tilsvarende denne: http://www.dubmeister.co.uk/webshop/sus ... -02-84-90/
Koster ca 8'000+ i Norge for dette. (Jeg ga 2'000, restesalg hos Torshov.)
Jeg skal ikke bruke senkefjærene som fulgte med.. Kjøper du gule koni løse er det vel fort 1000-1500kr/stk normalt sett.

Fjærene/Sleevesene er fra Ground Control. De kostet 395$. Fjærbeinlager foran (solid alu med justering) kostet $359.
Fjærene er ekstremt stive til en såpass lett bil, 430lbs/tomme foran og 350lbs/tomme bak.
Lager: http://www.ground-control-store.com/pro ... =727/CA=88
Fjærer/sleeves: http://www.ground-control-store.com/pro ... php/II=109 - Fjærene kommer i mange forskjellige lengder og stivheter.

Regner du fullpris ink moms er dette understell (fjærer/dempere/lager) til godt over 10'000kr. Som du ALDRI får godkjent, da det ikke finnes TÜV på sleeves/fjærer. (Derfor jeg kjøpte 40mm senk også, så jeg har noe tilfelle jeg må på visning) :roll:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 02 Jul 2014, 09:48
by wormy
På N/A motorer ligger mesteparten av effekten i toppen.
Og siden dette er en budsjettmotor får må jeg ty til manuelt arbeid.
16V toppene har store nok porter fra før, så porting som øker portvolum mye er ikke ønsket. Her er det snakk om å glatte ut overganger og smoothe ut så godt som mulig, samtidig som man beholder en relativt røff innsugskanal. Den skal ABSOLUTT IKKE poleres.
Er langt fra ferdig, men splitten i innsugsportene er spisset, og portveggene er jevnet ut.. Bearbeidet og glattet ut radius rundt ventilseter. Setene stakk enkelte steder ut inn i porten, dette er glattet ut og har prøvd å skape lik venturi-effekt på alle portene.

Da dette er budsjett blir det bruk av standard ventiler, ventilseter og styringer.

Image

Image

Image


MYE arbeid igjen. Dette er bare første grovpuss.. Skjønner godt at porting av topper er dyrt, tar sykt mye tid..... :shock:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 02 Jul 2014, 13:08
by Sigurd
Det ser bra ut dette. Porting tar sinnsykt lang tid :)

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Posted: 02 Jul 2014, 23:47
by BlackDragon07
Har du lakkert blokka selv? Kul blå farge 8)
Hvorfor ønsker du å beholde den røffe overflaten og ikke polere den?