Kristaafa's Corrado G60
Posted: 16 Jul 2007, 13:52
Det første innlegget i denne tråden er tatt mer eller mindre rett ut fra forumet på VACN, og er en samling av tråder derfra. Blir nok litt rotete, men var enkelt sånn. Kan derfor være noen navn som nevnes i teksten som ikke nødvendigvis er kjent på forumet her.
Da var det vel på tide å putte inn litt info om bilen min også. Prøver å få med mest mulig relevant og irelevant info i denne første posten, for så å følge opp med ting som blir gjort underveis. Har ikke fått tatt flest bilder av prosessen fram til nå, men skal prøve å skjepe meg framover, da en prosjekttråd uten bilder er som... ja, en prosjekttråd uten bilder. Here we go:
Den 22. April i år dro jeg oppover til Lillehammer for å kikke på en gamle rød "klassiker". Med nerver i magen og skyhøye sommerfugler nærmet jeg meg OL-byen, der jeg skulle befare bilen jeg dagen før hadde snublet over på FINN.
Annonseteksten var mangelfull, men disse bildene, og en rask prat med eieren, gjorde alikevel at jeg nå sto å småfrøys på en bensinstasjon der "oppe i nord".
Bildene i annonsen var forøvrig disse:
Ut i fra bildene så ikke bilen så halvgæli ut. Og det faktum at det sto KZ-skilter på det, gjorde meg enda mer sikker på at denne bilen bare måtte bli med tilbake til "hjemby'n". 200 på klokka, sort skinninteriør med den "vanlige" førerstol-slitasjen, ny lakk både her og der. Dette så jo ut som en riktig fin bil.
Nuvel, vi var altså kommet frem. Tok en liten prøvetur, og konstanterte en forferdelig ulyd ved pådrag. Hørtes ut som eksosen nærmest skulle komme opp igjennom gulvet. Men det hadde jeg forøvrig blitt advart om allerede på telefonen. Bilen virket (for meg som kun hadde Sierra'n å sammenligne med) tight, og forfærdelig stiv. Litt problemer med å få bilen i 2.gir, men dette var ifølge eier kun snakk om en liten wirejustering. Jeg var nervøs og usikker, men med dårlig tid, og liten lyst til å ta turen oppover en gang til hvis jeg bestemte meg senere, så blei 1000-lappene overlevert. Jeg var nå den stolte eier av en VW Corrado, bilen jeg hadde siklet på siden tidlig barndom.
Hastverk er som regel no drit, og når man i tillegg er rimelig gira er det lett å gjøre ting uten å tenke seg nevneverdig om. Det er nok denne bilen et godt resultat av. Ingen historikk fulgte bilen, hverken mtp. G-lader overhaling/bytte, servicehefte ol.
Den første morroa kom allerede på vei hjem, da lyktene tydligvis var stilt inn for å jakte på UFO. Dermed blei det å tråle i ræva på Audien forran meg hele veien hjem.
Dagen der på fikk vi bilen opp på bukk. Han var flink med sprayboksen, han jeg kjøpte den av, for der var det tectyl så langt øye kunne se. Vel, nesten da. Spor i dekkene kunne du se langt etter, og i det ene forhjulet sto den ut en ballong fra dekksiden. Bunnpanna hadde fått seg en real trøkk, og deler av clutchhuset manglet. Jeg følte en sånn dårlig magefølelse komme snikende. Var det den beryktede "pus i pose" jeg hadde kjøpt?
Bilen ble satt ned på værste der jeg bytter min IT kompetanse mot litt teknisk veiledning. Fikk en god smørbrødliste med mer eller mindre småfeil, og følte fort at dette var blitt et dårlig kjøp.
Men, etter noen dager i tenkeboksen bestemte jeg med for at dette skulle ordnes. Jeg hadde kjøpt "drømmebilen", og da fikk jeg jaggu behandle den som en også.
Heldig som jeg er, tilbringer jeg lørdagene bak disken på en lokal bildel-sjappe, så da var det bare å begynne å bestille.
Nye dekk måtte jeg ha (det med ballongen hadde forøvrig eksplodert mens den sto på verkstedet), Nye dempere/fjører, da demperne på bilen sto i bånn hele tida (kanskje ikke så rart at det dekket eksploderte da? : dum : ), et endeledd her, et hjullager der, og vips så var bilen på veien igjen. Enn så lenge.
Liten fotoshooooot...;
...Før jeg kjørte den opp i verkstedet, og fikk på noen nye motorfester. Vips var ulyden fra eksosen historie. Endelig begynte bilen å bli god å kjøre. Nytt senkesett fikk vi også montert, Jamex 40/40, noe som resulterte i god subb i hjulbuene forran : dum : Må nok få dratt ut skjemen litt.
Men ting begynner å falle på plass. Blir faktisk så optimistisk at jeg bestemmer meg for å kjøre bilen oppover mot Lillehammer igjen, nærmere bestemt Våler banen, og VACN hovedtreff 2007. Damn, skulle ikke sagt det så høyt, for drøyt en uke før avreise, i et forsøk på å kjøre inn på E18, finner plutselig den ene sjaltewire'n min ut at den har gjort jobben sin, og lar meg krabbe hjemover fra tønsberg med kun 3. giret. Ikke det værste giret å ryke i, men dog. Ny wire blir bestilt, og Møller Horten får sine første kroner fra min lommebok. Wire'n lå i Tyskland, men dagen før avreise til Våler dukka den jaggu opp her i Horten, og med ny wire på plass var jeg kvitt problemene jeg hadde hatt med 2.giret også. : smil :
Det som har skjedd nå i nærmeste tid er vel bytte av hjullager forran, da jeg plutselig begynte å miste bremsene:
Samtidig konstanterte jeg lekasje i radiatoren min, som noen en gang i tiden har stripset fast nedi motor-rommet. : dum :
Og når vi kjører rundt med hull i radiatoren, og til stadighet må etterfylle vann, hva er vel bedre enn å?!
Ja, riktig! Ryke wire'n til panseråpneren! : bråk :
Fikk ordnet med sistnevnte igår (nye penger til Møller Horten), og håper forøvrig at radiatoren min kommer på plass i løpet av uka, samtidig som jeg tar meg av hjullageret på venstresiden forran. Like greit å få bytta det nå, så slipper jeg å gjøre det på et verksted til uka, da jeg skal kjøre en tur nedover i Danmark.
Etter et lite lokallagstreff på Kepler så bilen slik ut:
Må nok på noe breiere hjul her etterhvert:
Hvis det ikke har kommet frem på bilene over hvor lav bilen har blitt, legger jeg ut en liten smakebit her:
Her kan man også beskue et par fine riper som forøvrig ble de første etter at bilen kom i min varetekt. et lite uheldig øyeblikk da vi dyttet bilen ut av vwærste da jeg kun hadde 3. gir : bh :
Da blei andre hjullager byttet igår. Radiatoren lar vente på seg : bh :
Litt bilder fra gårsdagen har jeg også tatt.
Har sett litt mer av omfanget rundt den tidligere nevte subbinga : gråter :
Navet ute
Og vi presser inn det nye lageret, helt "etter boka"
Blei nå kvitt litt kvittring fra bremseskiva, så enda en godkjent jobb i vWærste Moskvil & c/o! : smil :
Har nå begynt å få en liten oversikt over hva jeg vil/må gjøre med bilen framover, og tenkte jeg kunne dele den med dere:
*Fikse panseråpner (har egentlig gjort dette, da den forrige røyk, men ser ut til at jeg ikke har fått festet den skikkelig) Fikset
*Bytte girkassefeste
*Nye hovedlykter/blinklys/tåkelykter
*Bytte ratt (har et liggende fra gamlebilen som skal over)
*Finne kilden til, og ordne vannlekasjen (regner med det er dreneringa fra takluka som er tett)
*Finne og fjerne rust (dette tror jeg kommer til å ta tid)
*Trekke opp førerstolen
*Få på justerbart senkesett
*Nye felger
*Valse
Det er vel stort sett det jeg ser for meg at jeg kommer til å jobbe med fremover.
Litt som er gjort med bilen etter at jeg kjøpte den:
*Byttet endeledd høyre side
*Byttet hjullager høyre/venstre foran, venstre bak
*Byttet fremre og bakre motorfeste (bakre byttet ut med et golf-feste)
*Byttet fjører/dempere rund baut, Jamex 40/40mm
*Byttet radiator + moddet vifte slik at den ikke skulle bli ødelagt på samme måte som den forrige
*Byttet overføring til girkassa
Ja, det er hvertfall det jeg kommer på ifarta. Må jobbe litt nå, men jeg har noen bilder som kommer opp seinere.
Da fikk jeg lagt om til de orginale g60 felgene igår, og tok en liten prøvetur for å se hvordan det blei iforhold til subbing. Tok i omtrent like mye med dem på også Begge sett er 195/50-15 med ET35, men de orginale felgene er vel ikke like breie?! Mener jeg så 6 istedenfor 7 ett eller annet sted på felgen.
Er nødt til å få ordnet det, da jeg allerede har slipt ned til metallet flere steder i hjulkassa. Noen andre corrado-eiere som har hatt samme problem etter senk? Jeg senket min 40/40, og det tar i både i kanten av skjemen, innerskjem og på hver side av fjerbeinet. Kan høre den ligger og subber i ytterkant ved normal kjøring i svinger.
Hjelper selvfølgelig å få dratt ut skjemen litt, men jeg har fremdeles problemet med at dekket tar i på baksiden.
Anyone?
Da var det vel på tide å putte inn litt info om bilen min også. Prøver å få med mest mulig relevant og irelevant info i denne første posten, for så å følge opp med ting som blir gjort underveis. Har ikke fått tatt flest bilder av prosessen fram til nå, men skal prøve å skjepe meg framover, da en prosjekttråd uten bilder er som... ja, en prosjekttråd uten bilder. Here we go:
Den 22. April i år dro jeg oppover til Lillehammer for å kikke på en gamle rød "klassiker". Med nerver i magen og skyhøye sommerfugler nærmet jeg meg OL-byen, der jeg skulle befare bilen jeg dagen før hadde snublet over på FINN.
Annonseteksten var mangelfull, men disse bildene, og en rask prat med eieren, gjorde alikevel at jeg nå sto å småfrøys på en bensinstasjon der "oppe i nord".
Bildene i annonsen var forøvrig disse:
Ut i fra bildene så ikke bilen så halvgæli ut. Og det faktum at det sto KZ-skilter på det, gjorde meg enda mer sikker på at denne bilen bare måtte bli med tilbake til "hjemby'n". 200 på klokka, sort skinninteriør med den "vanlige" førerstol-slitasjen, ny lakk både her og der. Dette så jo ut som en riktig fin bil.
Nuvel, vi var altså kommet frem. Tok en liten prøvetur, og konstanterte en forferdelig ulyd ved pådrag. Hørtes ut som eksosen nærmest skulle komme opp igjennom gulvet. Men det hadde jeg forøvrig blitt advart om allerede på telefonen. Bilen virket (for meg som kun hadde Sierra'n å sammenligne med) tight, og forfærdelig stiv. Litt problemer med å få bilen i 2.gir, men dette var ifølge eier kun snakk om en liten wirejustering. Jeg var nervøs og usikker, men med dårlig tid, og liten lyst til å ta turen oppover en gang til hvis jeg bestemte meg senere, så blei 1000-lappene overlevert. Jeg var nå den stolte eier av en VW Corrado, bilen jeg hadde siklet på siden tidlig barndom.
Hastverk er som regel no drit, og når man i tillegg er rimelig gira er det lett å gjøre ting uten å tenke seg nevneverdig om. Det er nok denne bilen et godt resultat av. Ingen historikk fulgte bilen, hverken mtp. G-lader overhaling/bytte, servicehefte ol.
Den første morroa kom allerede på vei hjem, da lyktene tydligvis var stilt inn for å jakte på UFO. Dermed blei det å tråle i ræva på Audien forran meg hele veien hjem.
Dagen der på fikk vi bilen opp på bukk. Han var flink med sprayboksen, han jeg kjøpte den av, for der var det tectyl så langt øye kunne se. Vel, nesten da. Spor i dekkene kunne du se langt etter, og i det ene forhjulet sto den ut en ballong fra dekksiden. Bunnpanna hadde fått seg en real trøkk, og deler av clutchhuset manglet. Jeg følte en sånn dårlig magefølelse komme snikende. Var det den beryktede "pus i pose" jeg hadde kjøpt?
Bilen ble satt ned på værste der jeg bytter min IT kompetanse mot litt teknisk veiledning. Fikk en god smørbrødliste med mer eller mindre småfeil, og følte fort at dette var blitt et dårlig kjøp.
Men, etter noen dager i tenkeboksen bestemte jeg med for at dette skulle ordnes. Jeg hadde kjøpt "drømmebilen", og da fikk jeg jaggu behandle den som en også.
Heldig som jeg er, tilbringer jeg lørdagene bak disken på en lokal bildel-sjappe, så da var det bare å begynne å bestille.
Nye dekk måtte jeg ha (det med ballongen hadde forøvrig eksplodert mens den sto på verkstedet), Nye dempere/fjører, da demperne på bilen sto i bånn hele tida (kanskje ikke så rart at det dekket eksploderte da? : dum : ), et endeledd her, et hjullager der, og vips så var bilen på veien igjen. Enn så lenge.
Liten fotoshooooot...;
...Før jeg kjørte den opp i verkstedet, og fikk på noen nye motorfester. Vips var ulyden fra eksosen historie. Endelig begynte bilen å bli god å kjøre. Nytt senkesett fikk vi også montert, Jamex 40/40, noe som resulterte i god subb i hjulbuene forran : dum : Må nok få dratt ut skjemen litt.
Men ting begynner å falle på plass. Blir faktisk så optimistisk at jeg bestemmer meg for å kjøre bilen oppover mot Lillehammer igjen, nærmere bestemt Våler banen, og VACN hovedtreff 2007. Damn, skulle ikke sagt det så høyt, for drøyt en uke før avreise, i et forsøk på å kjøre inn på E18, finner plutselig den ene sjaltewire'n min ut at den har gjort jobben sin, og lar meg krabbe hjemover fra tønsberg med kun 3. giret. Ikke det værste giret å ryke i, men dog. Ny wire blir bestilt, og Møller Horten får sine første kroner fra min lommebok. Wire'n lå i Tyskland, men dagen før avreise til Våler dukka den jaggu opp her i Horten, og med ny wire på plass var jeg kvitt problemene jeg hadde hatt med 2.giret også. : smil :
Det som har skjedd nå i nærmeste tid er vel bytte av hjullager forran, da jeg plutselig begynte å miste bremsene:
Samtidig konstanterte jeg lekasje i radiatoren min, som noen en gang i tiden har stripset fast nedi motor-rommet. : dum :
Og når vi kjører rundt med hull i radiatoren, og til stadighet må etterfylle vann, hva er vel bedre enn å?!
Ja, riktig! Ryke wire'n til panseråpneren! : bråk :
Fikk ordnet med sistnevnte igår (nye penger til Møller Horten), og håper forøvrig at radiatoren min kommer på plass i løpet av uka, samtidig som jeg tar meg av hjullageret på venstresiden forran. Like greit å få bytta det nå, så slipper jeg å gjøre det på et verksted til uka, da jeg skal kjøre en tur nedover i Danmark.
Etter et lite lokallagstreff på Kepler så bilen slik ut:
Må nok på noe breiere hjul her etterhvert:
Hvis det ikke har kommet frem på bilene over hvor lav bilen har blitt, legger jeg ut en liten smakebit her:
Her kan man også beskue et par fine riper som forøvrig ble de første etter at bilen kom i min varetekt. et lite uheldig øyeblikk da vi dyttet bilen ut av vwærste da jeg kun hadde 3. gir : bh :
Da blei andre hjullager byttet igår. Radiatoren lar vente på seg : bh :
Litt bilder fra gårsdagen har jeg også tatt.
Har sett litt mer av omfanget rundt den tidligere nevte subbinga : gråter :
Navet ute
Og vi presser inn det nye lageret, helt "etter boka"
Blei nå kvitt litt kvittring fra bremseskiva, så enda en godkjent jobb i vWærste Moskvil & c/o! : smil :
Har nå begynt å få en liten oversikt over hva jeg vil/må gjøre med bilen framover, og tenkte jeg kunne dele den med dere:
*Fikse panseråpner (har egentlig gjort dette, da den forrige røyk, men ser ut til at jeg ikke har fått festet den skikkelig) Fikset
*Bytte girkassefeste
*Nye hovedlykter/blinklys/tåkelykter
*Bytte ratt (har et liggende fra gamlebilen som skal over)
*Finne kilden til, og ordne vannlekasjen (regner med det er dreneringa fra takluka som er tett)
*Finne og fjerne rust (dette tror jeg kommer til å ta tid)
*Trekke opp førerstolen
*Få på justerbart senkesett
*Nye felger
*Valse
Det er vel stort sett det jeg ser for meg at jeg kommer til å jobbe med fremover.
Litt som er gjort med bilen etter at jeg kjøpte den:
*Byttet endeledd høyre side
*Byttet hjullager høyre/venstre foran, venstre bak
*Byttet fremre og bakre motorfeste (bakre byttet ut med et golf-feste)
*Byttet fjører/dempere rund baut, Jamex 40/40mm
*Byttet radiator + moddet vifte slik at den ikke skulle bli ødelagt på samme måte som den forrige
*Byttet overføring til girkassa
Ja, det er hvertfall det jeg kommer på ifarta. Må jobbe litt nå, men jeg har noen bilder som kommer opp seinere.
Da fikk jeg lagt om til de orginale g60 felgene igår, og tok en liten prøvetur for å se hvordan det blei iforhold til subbing. Tok i omtrent like mye med dem på også Begge sett er 195/50-15 med ET35, men de orginale felgene er vel ikke like breie?! Mener jeg så 6 istedenfor 7 ett eller annet sted på felgen.
Er nødt til å få ordnet det, da jeg allerede har slipt ned til metallet flere steder i hjulkassa. Noen andre corrado-eiere som har hatt samme problem etter senk? Jeg senket min 40/40, og det tar i både i kanten av skjemen, innerskjem og på hver side av fjerbeinet. Kan høre den ligger og subber i ytterkant ved normal kjøring i svinger.
Hjelper selvfølgelig å få dratt ut skjemen litt, men jeg har fremdeles problemet med at dekket tar i på baksiden.
Anyone?