G60 motor i Golf 1 , feil ... trenger hjelp , nytt spm
Moderator: Moderators
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Mar 2012, 11:00
G60 motor i Golf 1 , feil ... trenger hjelp , nytt spm
Hei !
Nytt spm !
Tenningen er stilt riktig , men har stilt den uten å dra ut vanntemp sensoren , har det noe å si ??
Har funnet ut nå at COen er bra , men den står å tenner feil på en måte likavel , hører at det "smeller" litt inni motor, skal prøve med nye plugger først , tror at disse pluggene er feil til motorn , tok bare noen som var lange nok ....
Noen andre som har tips om hva det kan være ? har lambda fra biltema , men etter jeg satt på den har den bare tullet og ikke gått reint ......
_________________________________________________________
Trenger litt hjelp av dere , har en Golf 1 med G60 motor
målte coen i går , den går opp og ned av seg selv , mens den står på tomgang , de som har peiling på og lese av et slikt innstrument sa at den får alt for mye bensin , men mens den står på tomgang så går COen opp og ned ...
noen tips ? den fusker veldig på gasspådrag , gir jeg full gass så "stopper" den opp på en måte , akuratt som den drukner ...
hvordan skal jeg få stilt på dette ? går det ann å stille på CO poten ? den som styrer mengden med luft ? måler man OHM med multimeter ?
Nytt spm !
Tenningen er stilt riktig , men har stilt den uten å dra ut vanntemp sensoren , har det noe å si ??
Har funnet ut nå at COen er bra , men den står å tenner feil på en måte likavel , hører at det "smeller" litt inni motor, skal prøve med nye plugger først , tror at disse pluggene er feil til motorn , tok bare noen som var lange nok ....
Noen andre som har tips om hva det kan være ? har lambda fra biltema , men etter jeg satt på den har den bare tullet og ikke gått reint ......
_________________________________________________________
Trenger litt hjelp av dere , har en Golf 1 med G60 motor
målte coen i går , den går opp og ned av seg selv , mens den står på tomgang , de som har peiling på og lese av et slikt innstrument sa at den får alt for mye bensin , men mens den står på tomgang så går COen opp og ned ...
noen tips ? den fusker veldig på gasspådrag , gir jeg full gass så "stopper" den opp på en måte , akuratt som den drukner ...
hvordan skal jeg få stilt på dette ? går det ann å stille på CO poten ? den som styrer mengden med luft ? måler man OHM med multimeter ?
Last edited by Golfmk1g60 on 19 Mar 2012, 08:17, edited 1 time in total.
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
Får justert det på Co poten ja men siden det er så ustabilt så ville jeg heller prøvd å bytta lambda?
1991 - Corrado G60T karman
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
eller tempsensor til kjølevannet.
Sikker på at fusken ikke skyldes tenningsfeil da?
Vis den ikke går skikkelig på f.eks en sylinder vil det gå mye uforbrent bensin ut i eksosen.
Det ideelet målet på en sånn 4gassmåler som det heter er med tanke på lambdaverdi (den du leser av for å se blanding)
bør ligge på så nærme 1 som mulig. kan i følge "eukontrollreglene" avvike med 0.030 opp eller ned.
Co verdien husker jeg ikke men på min hadde jeg ca 0,2-0,3.
HC (hydrocarboner) måles i partikler pr million. den bør være så lav som mulig.
Også CO2 den også så lav som mulig, men uvesentelig med tanke på motorfusk.
Sikker på at fusken ikke skyldes tenningsfeil da?
Vis den ikke går skikkelig på f.eks en sylinder vil det gå mye uforbrent bensin ut i eksosen.
Det ideelet målet på en sånn 4gassmåler som det heter er med tanke på lambdaverdi (den du leser av for å se blanding)
bør ligge på så nærme 1 som mulig. kan i følge "eukontrollreglene" avvike med 0.030 opp eller ned.
Co verdien husker jeg ikke men på min hadde jeg ca 0,2-0,3.
HC (hydrocarboner) måles i partikler pr million. den bør være så lav som mulig.
Også CO2 den også så lav som mulig, men uvesentelig med tanke på motorfusk.
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
CO-pot kan også grovinstilles med multimeter.. Ca 400-500 ohm..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Mar 2012, 11:00
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
Takker for svar fra dere alle !
Har prøvd å stille tenninga , men har hørt at det er litt vrient ?
fant ut at kontakten til vanntemp sensoren min satt på feil "tapp" den sto på den tappen som er nærmest radiatoren , og ikke den som er innerst der jeg har sett på bilder der den skal stå ..
har hørt at man skal nappe ut denne , ruse gassen opp til 2500 rpm og lese av det hullet på girkassa , stemmer dette ??
har en lambdasonde på nå , fra biltema ... har hørt at det skal funke , men den fusker skikkelig på "gasspådrag" vis jeg gir full gass ..
Skal lese av co poten i dag , med multimeter , vis jeg finner ut hvor jeg skal sette bryteren på det utstyret x)
Har prøvd å stille tenninga , men har hørt at det er litt vrient ?
fant ut at kontakten til vanntemp sensoren min satt på feil "tapp" den sto på den tappen som er nærmest radiatoren , og ikke den som er innerst der jeg har sett på bilder der den skal stå ..
har hørt at man skal nappe ut denne , ruse gassen opp til 2500 rpm og lese av det hullet på girkassa , stemmer dette ??
har en lambdasonde på nå , fra biltema ... har hørt at det skal funke , men den fusker skikkelig på "gasspådrag" vis jeg gir full gass ..
Skal lese av co poten i dag , med multimeter , vis jeg finner ut hvor jeg skal sette bryteren på det utstyret x)
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
Er litt vrient første gangen kanskje, men etter det er det veldig lett..Golfmk1g60 wrote:Har prøvd å stille tenninga , men har hørt at det er litt vrient ?
Det kan være byttet plassering på sensorene også. Blå kontakt skal på blå sensor, svart kontakt på svart sensor. Mål motstand på den blå sensoren når den er varm - bør være ca 200-400ohm et sted på dritfsvarm motor, avhengig av vanntemperatur osv.. Er den litt utenfor dette er det greit, men er den langt utenfor kan du ha et problem der. La motoren gå til den er varm, skru den av, og mål.Golfmk1g60 wrote: fant ut at kontakten til vanntemp sensoren min satt på feil "tapp" den sto på den tappen som er nærmest radiatoren , og ikke den som er innerst der jeg har sett på bilder der den skal stå ..
En annen sjekk er at motoren "skal" forandre gange når du drar ut kontakten til sensoren.. Jeg sier "skal", fordi de aller fleste gjør det. Min er lettere modifisert på flere måter, og diverse uvanlige løsninger, så min forandrer i praksis ikke gange, men det er mer unntaket enn regelen..
Napp ut kontakten på blå vanntempsensor, ja. Rus motoren til over 3000rpm 3 ganger for å få den i "varm modus", så holder du den på et sted mellom 2000-2500rpm og bruk tenningslampe inn i hullet på girakssa.Golfmk1g60 wrote: har hørt at man skal nappe ut denne , ruse gassen opp til 2500 rpm og lese av det hullet på girkassa , stemmer dette ??
Det kan lønne seg å sette motoren på øvre dødpunkt (TDC), for så å finne merket på svinghjulet (inn i hullet i girkassa) og merke det med f.eks. hvit tusj e.l., da finner du det mye enklere igjen når du sjekker tenninga med lampe. Det er to merker, en "0" som tilsvarer "Ø.D." = 0 grader, det merke du skal stille etter er det som er merket med "| eller 1", som tilsvarer 6 grader. Merk det med noe..
En annen ting, er at du bør sjekke sensorene før du prøver å justere tenninga. Jeg prøvde å justere tenninga med CO-pot frakoblet en gang (blir det samme om den er defekt vil jeg tro.).. Når jeg da traff 6 graders merke fikk jeg rødglødende grenrør på tomgang, og det gikk av et par geværskudd i eksosen når jeg ruset motoren, med tilhørende lang stikkflamme...
Jeg har lambdasonde fra Biltema på Golfen, og det fungerer helt utmerket. (Den motorstyringen jeg har der er helt avhengig av fungerende lambdasonde.) Det er den eneste erfaringen jeg har med den fra Biltema. Har dog sett andre erfaringer rundt på nettet.Golfmk1g60 wrote: har en lambdasonde på nå , fra biltema ... har hørt at det skal funke , men den fusker skikkelig på "gasspådrag" vis jeg gir full gass ..
På fullt pådrag skal motorstyringen se bort i fra lambdasonden - men ikke de andre sensorene.
Mål på pinne 1 og 3 (to ytterste) på co-pot, er ganske lett egentlig..Golfmk1g60 wrote: Skal lese av co poten i dag , med multimeter , vis jeg finner ut hvor jeg skal sette bryteren på det utstyret x)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
Mener du di som liksom "føler" fysisk på vannet da? for mener å huske at begge mine er svarte... ?Det kan være byttet plassering på sensorene også. Blå kontakt skal på blå sensor, svart kontakt på svart sensor. Mål motstand på den blå sensoren når den er varm - bør være ca 200-400ohm et sted på dritfsvarm motor, avhengig av vanntemperatur osv.. Er den litt utenfor dette er det greit, men er den langt utenfor kan du ha et problem der. La motoren gå til den er varm, skru den av, og mål.
1991 - Corrado G60T karman
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
mener det er en o-ring på hver av de..en er blå,og en er svart??
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
nei kunne egentlig ikke finne noe som var blått bortsett fra hetta.. :S
1991 - Corrado G60T karman
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
har du sett på den delen som står nedi røret?
undersiden av sensoren..
undersiden av sensoren..
Re: G60 motor i Golf 1 , CO problemer !!
det vet eg ikke sikkert,men eg vil ikke tro det..