Page 1 of 1

Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 20 Jun 2011, 18:37
by Kristian
vurderer å skifta motoren i corradoen min (1.8L med G-lader) til ein 2.0L 16V GTI motor. :D

er det noen som har gjort dette før og vett om det er noen feller eg må ungå :?: :?:

og om hvordan det er med å få dette godkjent

hadde vært kjent å fått gjort dette i sommer :D :D :D

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 20 Jun 2011, 23:50
by Mouh
ikke noe problem, du må bare få med deg ledningsnettet samtidig når du bytter..
girkasse og alt passer rett over.
Som sagt, den største "utfordringer" blir ledningsnettet til motoren ;)

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 22 Jun 2011, 22:36
by Kristian
leste på wiki at VR6 motoren til en passat (B3) er den samme de brukte i corrado
noen som vett om det er det samme med GTI motoren??

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 22 Jun 2011, 22:44
by Mouh
det var brukt 2 forskjellige 16v-motorer på denne bilen, 2L og 1,8L 2L-eren er en 9A, mens 1,8L-eren er enten en PL eller en KR hvilken husker jeg ikke i farten.
men iom det er 2L du skal ha så er det da evt en 9A du skal ha.

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 22 Jun 2011, 22:47
by ildmar
Passer KR toppen på PG blokka? :)

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 22 Jun 2011, 22:53
by Mouh
ildmar wrote:Passer KR toppen på PG blokka? :)
ja, ikke noe problem å få den på der.

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 22 Jun 2011, 23:30
by ildmar
Så går ann og bygge 16vT med KR topp... (?)
Noen ide om hvor mye man kan hente ut ganske holdbart?

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 23 Jun 2011, 00:36
by Mouh
ildmar wrote:Så går ann og bygge 16vT med KR topp... (?)
Noen ide om hvor mye man kan hente ut ganske holdbart?
ja, det kommer helt ann på hva hva som er gjort med den.

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 23 Jun 2011, 22:29
by Kisseg60
KR toppen er den beste å bruke ved turbo konvertering.
Det er vist noe med flowen i den toppen i forhold til andre 16v topper.
Passer perfekt i kombinasjon med underspyling på g60 blokka.

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 24 Jun 2011, 15:08
by Polo Classic
Kan være greit å nevne at 16v topp på G60 gir ekstremt lav kompresjon, ca 6,5:1, org G60 har 8:1 og S2 (som er 16v med en sylinder ekstra) har 9,2:1

Med den kompresjonen har du mindre effekt enn en 1,6L Golf 2 når du ikke har ladetrykk.

Bruker du 16v topp bør du ha andre stempler. 16v har forbrenningskammeret i toppen, G60 i stemplene. Kombinerer du dem, blir det nesten dobbelt så stort som det du trenger

Er ikke så stor forskjell på 9A og KR toppen. KR har best flow på innsug, 9A på eksos (eller var det omvendt) Ved porting bør det balanseres ut.....

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 24 Jun 2011, 23:00
by ildmar
Okei da ble jeg en del klokere på det området og :)

Hva slags Stempler ville du anbefalt å brukt for å få litt høyere komp da?

Mye av ledningsnettet som må bygges om i en slik konvertering?

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 10 Aug 2011, 12:57
by Polo Classic
ildmar wrote:Okei da ble jeg en del klokere på det området og :)

Hva slags Stempler ville du anbefalt å brukt for å få litt høyere komp da?

Mye av ledningsnettet som må bygges om i en slik konvertering?
Jeg hadde brukt 9:1 stempler og 2,0L 16v komplett motor, eventuelt 2,0L 8v høyblokk motoren med topp fra 16v (gir ca 8,5:1)

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Posted: 10 Aug 2011, 16:51
by Sigurd
Skal du bygge 16vt kan du også bruke digifantinnsprutet som du har i bilen fra før med customchip.