Page 1 of 2

diagnose.

Posted: 20 Sep 2010, 12:55
by g60
går det an å kjøre diagnose på corrado??
eller er det bare blink koder??

Re: diagnose.

Posted: 20 Sep 2010, 14:59
by wormy

Re: diagnose.

Posted: 20 Sep 2010, 15:07
by g60
takker :D
har hørt at noen av disse bilene kan leses med vag com??
hva som avgjør om man kan det eller ikke??

Re: diagnose.

Posted: 20 Sep 2010, 15:32
by mrrogne
kan eg ta diagnose på min 89 mod ? :P

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 20:06
by bolln
henger mej litt på her.

va no ute i garasja laga mej et sann opplegg som linken han wormy posta.


fekk opp følgende kode

2322 = air temp sensor ( den e kobla av så de e no grett)
2312 = Colant temp sensor( er vel den svarte sensoren tippa ej:P)
2341 = Lambda sensor eller ledningskresten
2342= Lambda sensor eller ledningskresten
2121=Idle switch on trotthlebody or potentiometer( er vel Co poten?)
2142= Knock sensor eller kresten

Vet at ledningsnetter er heilt å fint. Har Ohma alle ledningder. der e kontakt. skjekka volt til alle sensora å det er de. signal er der.

Bilen min bruka 2.1 liter på mila å de e litt for mye syns no ej for en 4 cyl å vær:p

men da lure ej siden disse feilkodene ligge inne. er de slik at da lese ikkje hjerna i de heile tatt av verdier som luft å bensin?

for når ej kobler i fra lambda skjer de ingenting. Samme gjelder Co poten.

PS å et anna problem. etter 3500omdr begyner batteri lampa å lyse. Dynamo lader 14v å på batterie 13.98v.

så skriiik ut vist noen har noe tips!!!!

Ps prøvde å fjerne feilkodene men fekk de ikkje til;/

takker!:D

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:01
by wormy
Dæven, fant bare linken tilfeldig en dag, ante ikke at det faktisk funka.. :shock: :mrgreen:

Dette må jeg prøve i morgen.. :wink:

Air temp sensor er vel Co-pot (co-pot måler bl.a. lufttemperatur) - evt utetempsensoren.
Coolant temp sensor er nok BTS, den andre sender vel bare signal direkte til dasjen.. Står iallefall på guiden at det er BTS.
Idle switch er tomgangsbryteren, på gasspjeldet. Automatbiler har potensiometer, sikkert derfor "or potentiomerer" kom opp.
Knock sensor er jo selvfølgelig bankesensor.

Om du har 2.1 liter på mila så har du nok løsningen på problemet over.
Fungerer ikke lufttempsensoren (co-pot) vil den gå utifra en standard (lurer på om det er -35 grader :!: ). Dette medfører økt forbruk. Dette er ikke det samme som 500ohm over de to ytterste(?) pinnene. Mener å huske det er ~2000 ved to pinner, men husker ikke hvilke.

Fungerer ikke tomgangsbryteren vil ikke bilen gå i "tomgangsmap" eller hva man skal kalle det - dette medfører økt forbruk. Kan testes ved å koble fra kontakta på baksiden av gasspjeldet (og ohm'e. Husker ikke hvilke pinner, men det finner du fort ut. Skal være bortimot uendelig motstand når den er "åpen" og tilnærmet null når den er "lukket". Mener jeg å huske. Evt. motsatt, husker ikke. Koble fast voltmeteret til pinnene og "gass" på gasspjeldet til tomgangsbryteren ikke lenger er aktiv. (Du hører et klikk når du har gasset noen milimeter).

BTS vet du vel allerede hva er. Prøv å koble den fra med motoren i gang (varm). Prøv også å ohme den når bilen er varm, sjekk hva du får.

Om BTS, lufttempsensor eller lambda ikke fungerer vil bilen gå på en "sikker" map som bruker 10 tonn med bensin.. ;)

En ting til - disse feilkodene kan jo være gamle også.. Prøv igjen å "reset" minnet, og les på nytt. Har som nevnt ikke prøvd selv, men skal se hva jeg får til snart.

Sorry om det er litt tungvindt skrevet.. :oops:

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:12
by bolln
så du meina på at ute lufttemperatur måleren som gjer at bilen bruka mye bensin? den sensoren som står på ditta røre som skal kjøle ned bremsene?

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:26
by wormy
bolln wrote:så du meina på at ute lufttemperatur måleren som gjer at bilen bruka mye bensin? den sensoren som står på ditta røre som skal kjøle ned bremsene?
Nei, ikke den. Den har ikke noe å si på det.
Co-pot'en er også en lufttempsensor for lufta på vei inn i motoren. Den skal være ca 400-500ohm mellom de to ytterste, men den midterste (og en av de to ytterste, den som er jord) skal du også kunne ohm'e. Den skal være på ca 2000-5000 avhengig av temperatur, pluss minus.. Sjekk Bentley manualen side 24-260-2 for fullstendig ohm/grader diagram.. Er den LANGT UNNA, er det nok noe galt.. :)

Om denne har så mye å si vet jeg ikke, men mener å huske at om den ikke fungerer går den utifra en luftemperatur på -35 grader, noe som vil føre til at bilen får litt mer bensin.

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:37
by Kisseg60
prøv å bytte lambda sonde.
min brukte 2-3 liter på mila når min var ødelagt.! ny sånn så gikk den bedre og brukte mindre bensin!

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:46
by bolln
vel den jordinga der e vel den som går in på pin nr 6 hvor resten av sensorane er jorda.

så vist ej bruka et multimeter no å lese mellom pin nr 6 å i kontakta(jord) til co pot så skal ej lese av en plass mellom 2000-5000ohm?

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 21:48
by wormy
Ikke helt sikker på hvor den går, men høres riktig ut.. Ja, 2000-5000 (mulig enda litt høyere) avhengig av temperatur. Har du bentley manualen står det komplett "kart" der, kan være en del over/under 2000-5000 også.

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 22:11
by bolln
Kisseg60 wrote:prøv å bytte lambda sonde.
min brukte 2-3 liter på mila når min var ødelagt.! ny sånn så gikk den bedre og brukte mindre bensin!
den som står på no er ganske ny. men fekk en ny bosch lambda i posten no i går som skal på for å teste. men tvila. har testa me en universal lambda fra biltema var ikkje en forskjell der heller.

Re: diagnose.

Posted: 21 Sep 2010, 22:12
by bolln
wormy wrote:Ikke helt sikker på hvor den går, men høres riktig ut.. Ja, 2000-5000 (mulig enda litt høyere) avhengig av temperatur. Har du bentley manualen står det komplett "kart" der, kan være en del over/under 2000-5000 også.
Okey;) får vel søke litt meir i mårga da jah:)

Re: diagnose.

Posted: 22 Sep 2010, 18:06
by bolln
va noen som lurte på korleis ej jor de så legge et bilde av de her:)
Image

Rød pil= Jording( ej satte den på toppdeksele)
Blå pil= pluss polen på batteri
Gul pil= Skal i pin 20( hovedkontakta må stå i hjerna. så ej åpna hovedkontakta å kjørte den inni hulle til pin 20 så satte ej hovedkontakta i hjerna, vist dåk skjønna:P)

Re: diagnose.

Posted: 22 Sep 2010, 18:16
by wormy
Genialt, takker..! Lurte på å stikke ut nå etterpå, så greit å se hvordan det gjøres :D