Mekka litt i regnet sammen med pappa ista. Konstaterte først at radiatorvifta fungerte ved å snurre den og måle etter strøm. Så var det temp-føleren som styrte viftehastigheten. Den var gåen, og ble byttet med ny lavtemp-føler fra BBM. Satte meg inn for å kjøre.. 1000watt Audison monoblokk (ekte 1000w, ikke "japanske") og relativt svak dynamo (orginal 65A) sier sitt. Bilen står til lading nå. Skal se om jeg får testa den nye tempføleren etterpå...
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Etter lading var det ut på tur. Temperaturen var fortsatt ca 100 ved kjøring, og ingenting tydet på at vifta slo seg på. Men nå fungerte "fan afterrun" eller hva det heter, altså at vifta går når bilen er skrudd av. Det tyder på at vi har gjort iallefall noe riktig, og siden temperaturen ikke går over 100, så lar jeg det vente til det blir varmere ute for å se hva som skjer da.
Neste nå er å se om jeg får gjort noe med pasasjervinduet. Planken som visstnok holder det oppe er litt for kort kan det virke som, slik at vinduet ikke kommer helt opp. Tror det kommer litt fukt inn der.. Noen som har en "guide" til hvordan man tar av dørdekslet? Husker vi slet litt med noen ting der forrigegang, og da tok vi det ikke helt av engang
Noe annet vi lurte på var jo hvorfor i h... den øvre radiatorslangen var varm, men nedre kald.
Kan jeg ha en tett radiator eller defekt termostat? Skulle jo tro at bilen da ville bli enda varmere, men jeg vet ikke. Hva tror dere kan være årsaken?
Edit: Vifta i seg selv fungerer på begge hastigheter når jeg kortslutter ledningen(e) til radiatorføleren.
Det er termostaten som styrer den nedre slangen!
Vis den ikke åpner så er den slangen tett.! Men koker bilen din?
Sikker på at bilen var driftsvarm? Termostaten åpner mellom 88 og 92 grader.
Temp lå på ~100 i ca 10min. Nedre slangen virka faktisk relativt "kald" selv med motoren på etter det.
Bilen koker ikke nei, men ligger stabilt der. Det gjør det selv ved langturer/høye hastigheter.
Jeg også mente at termostaten styrte nedre slangen, og derfor vi lurte på om den var defekt. Men da ville vel bilen blitt varmere...?
vis bilen står lenge på tomgang uten å koke. at den ligger på ca 90 grader og ikke blir mer så virker termostaten.
Når min var fryst en gang gikk det omtrent 3 min så kokte bilen!
Og vis den er åpen hele tiden så tar det laaaang tid før bilen blir varm. ved normal kjøring tipper jeg det går 5-10 min før den begynner å nærme seg varm. men utover 15-20 min så kan det tyde på åpen termostat.
Hehe, da har den iallefall ikke låst seg. Tar litt tid på å bli varm, men ikke ekstremt. Kan se neste gang jeg er ute, men ved ca 0 grader ute tipper jeg 10 min til jeg føler meg trygg nok til å gi på, altså over 80 på olje iallefall - og vanntemp er jo da også rett i nærheten av det.)
Får se om jeg prøver å finne ut av det eller ikke. Den er jo stabil nå, selv om det er 10 grader over "idealet".
Dørdekselet.. Er det selve dørpanelet ?
Om det er det så er det piece of cake.. Er 2 stk skruer på begge ender av døra.
En stk ved dørlommen. I bunn hviler panelet på holdere..
Du må skru av plasten rundt dørpinnen (den låsern) og skru ut dørhåndtaket. Du splitter dørhåndtaket i 2 og bak der sitter det 2 skruer.
Rund dørhåndaket er det en plastik ramme som må av. skyves enkelt til siden så løsner den.
Dørlommen er festet i 3 skruer. Er bare og leite litt i "isolasjonen" så ser du dem.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Kisseg60 wrote:vis bilen står lenge på tomgang uten å koke. at den ligger på ca 90 grader og ikke blir mer så virker termostaten.
Og vis den er åpen hele tiden så tar det laaaang tid før bilen blir varm. ved normal kjøring tipper jeg det går 5-10 min før den begynner å nærme seg varm. men utover 15-20 min så kan det tyde på åpen termostat.
Tenker du da på om det koker ifra ekspansjonstanken eller mener du ifra radiatoren?
Min tar en del mer enn 3min på tomgang for å bli varm, men er fortsatt litt skeptisk til at den nedre slangen ikke kjentes varm ut. Virker som om "radiatorbryteren" ikke blir varm, og dermed ikke sender signal til vifta...?
Kisseg60 wrote:vis bilen står lenge på tomgang uten å koke. at den ligger på ca 90 grader og ikke blir mer så virker termostaten.
Tenker du da på om det koker ifra ekspansjonstanken eller mener du ifra radiatoren?
Får ikke kokt så mye fra radiatoren. da denne ikke har noen andre åpninger enn nedre og øvre slange.
(Min er det) Så det bobla og koste seg skikkelig i ekspansjonstanken! og olja lå på ca 120-130 grader.
Får ikke kokt så mye fra radiatoren. da denne ikke har noen andre åpninger enn nedre og øvre slange.
(Min er det) Så det bobla og koste seg skikkelig i ekspansjonstanken! og olja lå på ca 120-130 grader.
Min har et lite "lufthull" øverst, der det koker/ryker ut av og vannmengden blir mindre. Tett radiator eller termostat som har tatt kvelden?
Ved vanlig kjøring er min olje på ca 100-110.. Har egentlig alltid vært rundt det, selv når vifta/termostat/hva-nå-enn-som-er-galt fungerte. Men da var det jo også varmere ute.