Page 13 of 67

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 00:14
by Oekern
Sånne som du kjører oppå ?

Bruk en hårføner da vell, funker fjell

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 01:24
by wormy
Du jekker opp bilen, så setter du den under.
En slik en: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82786

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 02:50
by Oekern
Ahaa, da skjønner jeg !

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 19:26
by wormy
Prøvde igjen med bit "nr 3" på den jævla skruen.. Hørte "knekk", tenkte "FAAAAN". Bit'en datt ut, og jeg gadd ikke prøve igjen. 20min senere prøvde bror. Da var den helt løs, og pumpa ble synlig. :mrgreen: Slapp med andre ord å løsne hele servopumpa.
Image

Nå må jeg ha av to "hjul", så kan jeg ta registerreima. (To hjul på beltet som går til servopumpa). Nummer 9 på bildet nederst til venstre.
Image

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 20:23
by Mouh
ja, det er "bare" fire umbrako-skruer... men de har en tendens til å sitte GANSKE bra...

Re: wormy sin g60

Posted: 02 Nov 2008, 20:54
by wormy
Joda.. merka det på hjulet til vannpumpa... :\

Re: wormy sin g60

Posted: 03 Nov 2008, 11:33
by wormy
Kjøpte inn nye skruer til hjulet på vannpumpa og "hjul nummer 9" jeg. De på vannpumpa var litt slitt, og de på det andre hjulet er vel ikke noe bedre...

Re: wormy sin g60

Posted: 06 Nov 2008, 22:36
by wormy
Endelig! En skrue som var HELT rund innvendig og utvendig har stoppa meg i noen dager. Borra ut hodet på skruen i dag, noe som tok sin tid pga. trang plass. Da kunne jeg ta av hjula, og skru ut "resten" av skruen for hånd! :)
Ny registerreim på, og jeg regner med at bilen putrer og går i morgen. Men må først vite om jeg har forstått registerreim-oppsettet riktig..!

Det øverste tannhjulet krever ingen Sherlock Holmes for å settes riktig, men lurer mer på de to andre. Slik det er satt opp nå går en rett linje fra hakket bak på reim-hjulet som sitter på det nederste tannhjulet, til hullet inn i det andre tannhjulet. Har jeg da forstått det riktig?

Forøvrig, når jeg strammer blir den enten alt for slakk, eller så får jeg kun "vridd" beltet ca 50 grader. (Står det skal være 90 grader). Må jeg da prøve mer, eller er det ingen krise? :)

Re: wormy sin g60

Posted: 06 Nov 2008, 23:00
by Mouh
du må få på dekselet som skal sitte over regreima nederst, uten denne så kan det bli interesant når du får en stein opp i det området ;)

men når det kommer til timingen så har du også et merke på veivhjulet som skal stemme overens med et merke på det dekselet som du ikke har på ;) men når det kommer til den andre husker jeg ikke helt hvordan det var.. men har du ikke manualen ?

Re: wormy sin g60

Posted: 06 Nov 2008, 23:21
by wormy
Dekslet skal på, bare merka at jeg hadde satt på vannpumpa litt for tidlig, så må ta av den igjen.. Og den som har så morsomme bolter.. sukk :) (Edit: Holder nok å ta av vannpumpehjulet..)
Så det er merka på desklet altså? Får teste det, da!

Og jo, jeg har manualen, men jeg har ikke lyst til å bomme mye på registerreima, så vil være sikker.. :mrgreen:

Re: wormy sin g60

Posted: 07 Nov 2008, 08:19
by Mouh
bruk manualen til å rettlede deg når det gjelder timingen.. også har du et merke på svinghjulet også som du kan bruk til å få veiva riktig, denne er det nok bedre og bruke når man skal time den opp..

Re: wormy sin g60

Posted: 09 Nov 2008, 03:33
by wormy
Se der ja. Fikla litt mer i dag. Merket på "intermediate shaft", det som driver roteren bl.a. stemte ikke med rotoren i seg selv. (Tente på feil sylinder, ca 90 grader feil). Lagde da et tusjmerke på hjulet, og stilte det opp derfra. Fant forøvrig merket på dekslet, som du nevnte, Tom. Sjekka også med "flywheelet", og de ser ut til å stemme overens. Med dette fikset fikk jeg start på bilen igjen :mrgreen:

Starta først motoren uten kompressor i, tenkte ikke på at oljeledningene til kompressoren kanskje ville slippe ut litt olje.. Joda.. Motoren på i 10sek, og jeg kan med det konstatere at oljepumpa ihvertfall går. Ble litt griseri... :roll:
Knakk forøvrig banjo-bolten (13mm'en) til kompressor-olje-feeden når jeg monterte kompressor senere, så håper Møller har en slik liggende... Har de den, rekker jeg nok frontrutebyttet hos Cato. :) (Evt må jeg kanskje vurdere kompressor-bypass om de bruker lang tid på å skaffe den.)

Ang. timing. Har et relativt avansert "timing-lys" tilgjengelig. Med rpm-måler og litt-av-hvert.. Jeg vet at standard er 6 BTDC. Bør jeg bare sette den til det, eller skal jeg prøve 8 BTDC..? Vet ikke hva bilen var på før jeg tok av registerreim, o.l., men i mfa'en viste den ca 450-480 ved tomgang. Det betyr vel at den var stilt inn til å tenne litt tidligere enn orginalt.. Hva kjører dere andre med? :)
(Har porta lader med rs utblås, autotech stage3 (68mm hjul, kam, chip, fpr (aner ikke hvor "kraftig")) om det skulle ha noe å si ang. timinga.)
Edit: Eller får å si det sånn.. Blir timinga forandret om jeg tar av registerreima og "skrur" litt på hjula, eller bør den forbli det samme? Skal uansett sjekke med lys, men greit å vite om den forandres..

Re: wormy sin g60

Posted: 09 Nov 2008, 11:54
by Kristaafa
Kjipt at du knakk olje-feeden da, men Møller skaffer ihvertfall den. Kunne fått min som jeg satte på i september, hadde det ikke vært for at den også knakk når jeg demonterte den igjen. :shock:

Re: wormy sin g60

Posted: 09 Nov 2008, 12:33
by wormy
Bare håper de har den på lager.. Brukes den kun til kompressor tviler jeg på at de har det, men den kan vel brukes til andre steder på andre biler også...

Re: wormy sin g60

Posted: 10 Nov 2008, 12:37
by wormy
Bestilte komplett med alle bolter til kompressoren. Festebolter, luftfilterbolter, boost returnbolter, banjobolt (kun den som knakk)... Kommer i morgen tidlig. Da mangler det bare å montere kompressor og time bilen. Håper jeg får det til :(

Edit: Pappa har visst skrudd litt på biler før... Så han vet hvordan man stiller inn tenninga (står også i boka, men bedre med folk som kan det...) Da brukte man riktignok hørselen og ikke lampe, men det ser lysere ut. Fant også merket på flywheelet, og regnet meg fram og lagde et merke på ~8 gradet BTDC. Får se hvordan det går i morgen :)