Hei!
Jeg har nå gjort en motorundersøkelse på bilen, ettersom den brukte litt olje. Og det jeg fant ut at det var olje i innsuget. Noen som vet hva dette kan være? Noe med g-laderen? Den ble overhalt for 900km siden, kjørt rolig med den etter det. Kan det kanskje være ventiltettninger?
Olje i innsug
Moderator: Moderators
-
- Posts: 158
- Joined: 20 Oct 2011, 15:57
- Location: Sotra utenfor Bergen
Olje i innsug
1989 Corrado G60
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
-
- Posts: 158
- Joined: 20 Oct 2011, 15:57
- Location: Sotra utenfor Bergen
Re: Olje i innsug
Ventiltetninger vil ikke legge noe i innsuget, det gjør bare at olje kommer inn i brennkammeret og ut gjennom eksosen.
Sånn jeg ser det er det 1 av 2 ting. (Mulig jeg har glemt noe, men det er kun dette jeg kommer på i farta.)
1 - G-lader, du har blåst en simring eller lignende. Kan evt være rester som har vært der fra før overhalingen om du ikke gjorde rent..? Gjør rent og se om det kommer tilbake.
2 - Sliten motor / defekte stempelringer som gjør at deler av forbrenninga kommer forbi stemplene og stempelringene, og ned i bunnpanna. Trykket i bunnpanna øker, og mengden oljedamp motoren produserer øker betraktelig. Isåfall har du en god del olje og gugge i "retur-røret" som går til G-lader. Jeg hadde det i et par år på min, den gikk som bare det, men når jeg tok komp-test viste den 5.5bar - sliten motor. Prøv å ta av retur-røret (det som går fra gasspjeldet og til kompressor) og se om det er fult av olje/gugge også. Isåfall ville jeg tatt en komp-test av motoren din for å se tilstanden på den. Prøv å rengjør retur-røret og se om det kommer tilbake der.
Sånn jeg ser det er det 1 av 2 ting. (Mulig jeg har glemt noe, men det er kun dette jeg kommer på i farta.)
1 - G-lader, du har blåst en simring eller lignende. Kan evt være rester som har vært der fra før overhalingen om du ikke gjorde rent..? Gjør rent og se om det kommer tilbake.
2 - Sliten motor / defekte stempelringer som gjør at deler av forbrenninga kommer forbi stemplene og stempelringene, og ned i bunnpanna. Trykket i bunnpanna øker, og mengden oljedamp motoren produserer øker betraktelig. Isåfall har du en god del olje og gugge i "retur-røret" som går til G-lader. Jeg hadde det i et par år på min, den gikk som bare det, men når jeg tok komp-test viste den 5.5bar - sliten motor. Prøv å ta av retur-røret (det som går fra gasspjeldet og til kompressor) og se om det er fult av olje/gugge også. Isåfall ville jeg tatt en komp-test av motoren din for å se tilstanden på den. Prøv å rengjør retur-røret og se om det kommer tilbake der.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
-
- Posts: 158
- Joined: 20 Oct 2011, 15:57
- Location: Sotra utenfor Bergen
Re: Olje i innsug
Hmm, jeg har egentlig veldig lite tro på at det er g-laderen. Siden jeg leverte den inn til en som hadde overhalt flere 10-talls ladere. Og betalte svimlende 9000 for det. Bilen er bare gått 180 000 også, så den skal jo ha lenge igjen. Skal få sjekket opp i alternativ 2.wormy wrote:Ventiltetninger vil ikke legge noe i innsuget, det gjør bare at olje kommer inn i brennkammeret og ut gjennom eksosen.
Sånn jeg ser det er det 1 av 2 ting. (Mulig jeg har glemt noe, men det er kun dette jeg kommer på i farta.)
1 - G-lader, du har blåst en simring eller lignende. Kan evt være rester som har vært der fra før overhalingen om du ikke gjorde rent..? Gjør rent og se om det kommer tilbake.
2 - Sliten motor / defekte stempelringer som gjør at deler av forbrenninga kommer forbi stemplene og stempelringene, og ned i bunnpanna. Trykket i bunnpanna øker, og mengden oljedamp motoren produserer øker betraktelig. Isåfall har du en god del olje og gugge i "retur-røret" som går til G-lader. Jeg hadde det i et par år på min, den gikk som bare det, men når jeg tok komp-test viste den 5.5bar - sliten motor. Prøv å ta av retur-røret (det som går fra gasspjeldet og til kompressor) og se om det er fult av olje/gugge også. Isåfall ville jeg tatt en komp-test av motoren din for å se tilstanden på den. Prøv å rengjør retur-røret og se om det kommer tilbake der.
Takk for svar!
1989 Corrado G60
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
Re: Olje i innsug
Jeg tviler litt på at du får så mye oljedamp av en sliten motor at det samler seg store mengder olje i innsuget
og slanger. Da er motoren rimelig sliten.
Det er veldig kjent med olje i rør og innsug på turbobiler. da oljetettingen i turboen blir dårlig med tiden.
For å begynne å feilsøke så kan man begynne med det elementære "motortekniske"
Hva er det som kan gi olje i innsuget. Altså hva er som er før innsuget som kan gjøre at det kommer olje dit?
Det er vel bare to ting, som tidligere nevt. oljedamp og g-lader.
Vis du tar av slangen på oljeåndingen. Den firkanta/runde klumpen oppe på toppdeksjelet og starter bilen
så vil du se det kommer damp der. Når motoren er ny eller i god stand skal det komme svært lite, men
som det også blir nevnt så slites stempelringer og sylindrene og da vil det komme litt mer trykk ned i
bunnpannen og sende dette første og beste vei ut nemlig helt i toppen. Og jo værre stand motoren
din er i jo mer vil det dampe ut derfra.
På den svarte corradoen min så er motoren veldig slitt. det vet jeg fordi jeg har hatt av toppen 3 ganger tror jeg.
Og før jeg bygde om til catchtank (som bare er griseri med en slitt motor) så sleit jeg ikke med olje eller gris
i innsug eller slanger.
Jeg ville fått han til å åpne ladern din en gang til jeg og kontrollert det han har gjort.
Begynte den å bruke olje etter at ladern ble overhalt eller har den gjort det hele tiden?
og slanger. Da er motoren rimelig sliten.
Det er veldig kjent med olje i rør og innsug på turbobiler. da oljetettingen i turboen blir dårlig med tiden.
For å begynne å feilsøke så kan man begynne med det elementære "motortekniske"
Hva er det som kan gi olje i innsuget. Altså hva er som er før innsuget som kan gjøre at det kommer olje dit?
Det er vel bare to ting, som tidligere nevt. oljedamp og g-lader.
Vis du tar av slangen på oljeåndingen. Den firkanta/runde klumpen oppe på toppdeksjelet og starter bilen
så vil du se det kommer damp der. Når motoren er ny eller i god stand skal det komme svært lite, men
som det også blir nevnt så slites stempelringer og sylindrene og da vil det komme litt mer trykk ned i
bunnpannen og sende dette første og beste vei ut nemlig helt i toppen. Og jo værre stand motoren
din er i jo mer vil det dampe ut derfra.
På den svarte corradoen min så er motoren veldig slitt. det vet jeg fordi jeg har hatt av toppen 3 ganger tror jeg.
Og før jeg bygde om til catchtank (som bare er griseri med en slitt motor) så sleit jeg ikke med olje eller gris
i innsug eller slanger.
Jeg ville fått han til å åpne ladern din en gang til jeg og kontrollert det han har gjort.
Begynte den å bruke olje etter at ladern ble overhalt eller har den gjort det hele tiden?
-
- Posts: 158
- Joined: 20 Oct 2011, 15:57
- Location: Sotra utenfor Bergen
Re: Olje i innsug
Har egentlig ikke kjørt den den så mye etter jeg fikk den. Er bare 17 år så har ikke lappen. Men den brukte ikke så mye olje som nå før.
1989 Corrado G60
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
-
- Posts: 192
- Joined: 01 Dec 2006, 09:29
- Location: OSLO
- Contact:
Re: Olje i innsug
hvor mange ganger har du truffet turtallsperren da?
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
-
- Posts: 158
- Joined: 20 Oct 2011, 15:57
- Location: Sotra utenfor Bergen
Re: Olje i innsug
Har ikke vært over 6000 enda engang. Kjørte 700km på under 3500, og etter det har jeg maks vært oppi 5-6 tusen omdreininger
1989 Corrado G60
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)
1989 Corrado E62 (Eaton m62 kompressor)