Skifte fra G60 motor til GTI

Her kan du diskutere hva det måtte være angående Corrado.

Moderator: Moderators

Post Reply
Kristian
Posts: 19
Joined: 16 Apr 2011, 11:33

Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Kristian »

vurderer å skifta motoren i corradoen min (1.8L med G-lader) til ein 2.0L 16V GTI motor. :D

er det noen som har gjort dette før og vett om det er noen feller eg må ungå :?: :?:

og om hvordan det er med å få dette godkjent

hadde vært kjent å fått gjort dette i sommer :D :D :D
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Mouh »

ikke noe problem, du må bare få med deg ledningsnettet samtidig når du bytter..
girkasse og alt passer rett over.
Som sagt, den største "utfordringer" blir ledningsnettet til motoren ;)
Kristian
Posts: 19
Joined: 16 Apr 2011, 11:33

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Kristian »

leste på wiki at VR6 motoren til en passat (B3) er den samme de brukte i corrado
noen som vett om det er det samme med GTI motoren??
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Mouh »

det var brukt 2 forskjellige 16v-motorer på denne bilen, 2L og 1,8L 2L-eren er en 9A, mens 1,8L-eren er enten en PL eller en KR hvilken husker jeg ikke i farten.
men iom det er 2L du skal ha så er det da evt en 9A du skal ha.
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by ildmar »

Passer KR toppen på PG blokka? :)
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Mouh »

ildmar wrote:Passer KR toppen på PG blokka? :)
ja, ikke noe problem å få den på der.
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by ildmar »

Så går ann og bygge 16vT med KR topp... (?)
Noen ide om hvor mye man kan hente ut ganske holdbart?
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Mouh »

ildmar wrote:Så går ann og bygge 16vT med KR topp... (?)
Noen ide om hvor mye man kan hente ut ganske holdbart?
ja, det kommer helt ann på hva hva som er gjort med den.
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Kisseg60 »

KR toppen er den beste å bruke ved turbo konvertering.
Det er vist noe med flowen i den toppen i forhold til andre 16v topper.
Passer perfekt i kombinasjon med underspyling på g60 blokka.
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Polo Classic »

Kan være greit å nevne at 16v topp på G60 gir ekstremt lav kompresjon, ca 6,5:1, org G60 har 8:1 og S2 (som er 16v med en sylinder ekstra) har 9,2:1

Med den kompresjonen har du mindre effekt enn en 1,6L Golf 2 når du ikke har ladetrykk.

Bruker du 16v topp bør du ha andre stempler. 16v har forbrenningskammeret i toppen, G60 i stemplene. Kombinerer du dem, blir det nesten dobbelt så stort som det du trenger

Er ikke så stor forskjell på 9A og KR toppen. KR har best flow på innsug, 9A på eksos (eller var det omvendt) Ved porting bør det balanseres ut.....
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by ildmar »

Okei da ble jeg en del klokere på det området og :)

Hva slags Stempler ville du anbefalt å brukt for å få litt høyere komp da?

Mye av ledningsnettet som må bygges om i en slik konvertering?
1991 - Corrado G60T karman
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Polo Classic »

ildmar wrote:Okei da ble jeg en del klokere på det området og :)

Hva slags Stempler ville du anbefalt å brukt for å få litt høyere komp da?

Mye av ledningsnettet som må bygges om i en slik konvertering?
Jeg hadde brukt 9:1 stempler og 2,0L 16v komplett motor, eventuelt 2,0L 8v høyblokk motoren med topp fra 16v (gir ca 8,5:1)
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: Skifte fra G60 motor til GTI

Post by Sigurd »

Skal du bygge 16vt kan du også bruke digifantinnsprutet som du har i bilen fra før med customchip.
Corrado G60
Post Reply