Grei pris for denne radoen?

Her kan du diskutere hva det måtte være angående Corrado.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Nicklas
Posts: 192
Joined: 19 Jun 2009, 02:42

Grei pris for denne radoen?

Post by Nicklas »

Akkurat blitt medlem her, og skal kjøpe førstebilen min, corrado :) Sett litt rundt, å så denne her, alt virker bra med den, spesielle ting jeg burde se etter og sånn? ;)

http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_c ... mId=925140

Den står til 30000, tenkte å prøve å få den til 25, hva syntes dere denne er verdt? evt andre ting jeg må passe på? :)

Vet ikke om det er feilpost heller :P Er litt stressa akkurat nå ;)

Takker for alle svar! :)
1991 Corrado G60 Karmann
User avatar
Eirik
Posts: 358
Joined: 23 Jan 2008, 22:03
Location: Nedre Eiker
Contact:

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by Eirik »

Det ser ut som en grei pris det, men jeg ville nok sjekka over og tatt en prøvetur for å være sikker! ;)
Den Norske Regjering har funnet en universal løsning på alle problem.
De avgifterbelegger problemene; for da er det ikke lenger problem, men inntekter.

Stolt 2L 16V eier! =D
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by BlackDragon07 »

Hei og velkommen i klubben :mrgreen:

Bilen ser hel og grei ut den. Ok pris også.
Ta med deg en som har litt kunnskap på biler, hvis du har mulighet til det.

En ting jeg ville sjekket var om det er "wobbing" på hjulet som sitter på akslingen på motoren, hadde det på min forrige og det gikk ikke så bra.
Ser det er montert ladetrykk måler så da kan du lett se hvordan laderen er.
Litt usikker på hvor mye den skal lade med 68mm ladehjul, men med et orginalt skal den lade 0.65bar ved 4000rpm.

Ta en prøvetur med bilen og la stereoanlegget være av, og hør etter ulyder.
Ta også en titt under bilen for å se etter eventuelle oljelekasjer, sjekk også om det er noen eksosklekasjer fra grenrøret, litt dyrt å skifte den hvis ikke du har noen som kan gjøre det for deg.
Eller så kan du gjøre det veldig enkelt med å ta en naf kjøpstest, denne koster 1500kr for medlemmer, 1950kr hvis du ikke er medlem.
Det kan spare deg for MANGE kroner!!
Jeg hadde to corrado`r på naf og det resulterte i at jeg ikke kjøpte noen av de, enda bilene tilsynelatende så hele og fine ut.
Den ene var faktisk rammeskjev.

Lykke til :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by g60 »

ser du skriver om "wobbing" på akslingen...
eg har kast i veivhjulet...hjulene er sjekket,så de er ok...noen ide hva det kan være??
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by Oekern »

Om det kun er 68mm ladehjul og original kompressor skal den lade 0.7.
Anbefaler naf test jeg også ! Det kan være maaasse penger spart !
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by wormy »

Litt random rabling fra meg :)

Be om kvitering på topparbeid (evt deler) og kompressorarbeid om mulig. (Om Polo Classic har gjort det, står det trolig "Nimrod xx/xx (dato)" risset inn på toppen av kompressoren.)

Sjekk hvor mye kompressoren lader, slik de andre har foreslått. Med mindre ladehjul vil jeg tro det er 68mm. Da bør den gi ca 1 bar (evt noe +- avhengig av porting) når du nærmer deg rødgrensen på 3. gir. (2. gir gir lavere måling etter mine erfaringer). Hvis den har "rs utblås" har den generelt sett mindre ladetrykk enn om den har standard svart lyddemperboks - men den har desto mer flow, noe som er bedre totalt sett. Kan også være trykklekkasje om den ikke gir fullt trykk.

Den har gått et stykke, og om den har gått med mindre ladehjul en stund er det ikke sikkert rådelagrene er alt for begeistret for det. Se om du hører noe "mistenkelig" under der. Jeg har ingen erfaring med rådelagrene selv, men lest om flere som sier at man bør være klar over problemet fra 200 000km og oppover, litt avhengig av bilens historie.

En annen ting jeg har forstått etterhvert, er at en del corradoer som selges, selges fordi det er en del "kommende" feil på de. F.eks. at den lekker kjølevæske/bruker olje. Det er ikke lett å se når du kjøper den, men du merker det fort etter at du har kjøpt den.
Den første Corradoen jeg så på var reklamert som "kjørende prosjekt"; men den hadde en fin diesel-lyd under panseret. Rådebank, anyone?

(Kanskje litt mer generelt om biler herfra og ned...)
Se etter rust bak på kanalene ved bakre hjulbue, se om bilen er "voldtatt" av jekken forran. Om mulig, se under teppene, spesielt i skjøten mellom kanal og gulv. Sjekk at kanalene ser hele ut, og at det ikke er rust der kanalen er sveisa fast i gulvet under bilen. Litt overflaterust går fint, men det bør fikses asap. Er det hull blir det værre.
Ta en lommelykt og lys ved batteriet, kan være en del "kjeks" der. Ikke at det er det farligste stedet å ha rust, men det er da et prute-argument.
Se etter rust (bobler) rundt corrado-merket bak, lampa under spoileren som lyser på skiltet(?). Se etter rust rundt frontrute-pakningen. Se etter rust rundt bensinpåfyllinga. Se om eventuelle "subbemerker" etter hjula er alvorlige. Noe er akseptabelt, men har den slipt vekk flere mm med stål hadde jeg begynt å lure :mrgreen:

Har du skruerfaring og litt interesse for det, og den ser fin ut, ville jeg sagt "kjør på".
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Nicklas
Posts: 192
Joined: 19 Jun 2009, 02:42

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by Nicklas »

Takker for alle svar! :mrgreen:

Skal skrive en liten liste over ting jeg skal sjekke, og prøve å få med meg et par folk også ;) Liker selv å skru, elsker å lære! Har blitt endel sene kvelder i verkstedet med oppussing av mopeder og slikt :) Og biler syntes jeg er enda mer gøy :P

Er 30 mil kjøretur, så hvis jeg kjører nedover, skal det være noe alvorlig galt med den for at jeg ikke kjøper den :P Er eu-godkjent denne uka, så kan da ikke være allverdens med feil på den?

Ang naf test, så blir det litt vanskelig da avstanden er såpass, og jeg skal opp og nedover samme dag :P

Håper for guds skyld jeg blir fornøyd :P Masse planer for den :D
1991 Corrado G60 Karmann
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by Kristaafa »

Nicklas wrote:Er 30 mil kjøretur, så hvis jeg kjører nedover, skal det være noe alvorlig galt med den for at jeg ikke kjøper den :P Er eu-godkjent denne uka, så kan da ikke være allverdens med feil på den?
Samme scenario som jeg hadde det der, lang kjøretur gjorde at jeg ikke ville dra opp igjen å hente bilen hvis jeg angra på at jeg ikke kjøpte, og dermed var det gjort.

Ang EU, ikke stol blindt på dette. Min var også akkurat EU kontrollert, med slakke hjullager, ødelagte endeledd, punkterte dempere etc... Forrige eier mente alt måtte ha skjedd etter EU-kontrollen. :roll:
Image
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Grei pris for denne radoen?

Post by BlackDragon07 »

Ring nærmeste naf stasjon og avtal et tidspunkt, de bruker ca to timer på en slik test.
Og da finner de ut alt, rammeskjev, tilstand på motor, lekasjer osv osv.

Vil anbefale å gjøre det.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Post Reply