kast i veivhjul...
Moderator: Moderators
kast i veivhjul...
hallo...har kast i veiv hjulet på g60 min..hjulet og vibrasjonsdemperen er kjørt i benk,så de vet eg er ok...har hatt av reimen,og det er da fortsatt kast i det..
noen som har en ide om hva som kan være galt??
noen som har en ide om hva som kan være galt??
Re: kast i veivhjul...
Prøvd å starte bilen uten reimhjulet på? Altså kun ha på registerreim-hjulet? - Ikke kjør den lenge slik, men kun får å sjekke om det er kast. Du har jo ikke noe kjøling om du gjør det.
Er det kun på tomgang, eller også om du har litt høyere turtall?
Hvis det kun er på tomgang og ikke ekstremt mye hadde jeg nok driti i det..
Eventuelt prøvd å bytte bolten til registerreimhjulet på veiva. Kan jo være at den er litt sliten. (Jeg prøvde det, men det hjalp ikke for min del).
Min er kun litt slik på tomgang, og med en gang jeg ruser motoren er den helt fin. En teori jeg har er at jeg har for lav tomgang, slik at den "hoster og harker" litt. Har lest at med min kam skal den ha ca 900rpm i tomgang, mot 800 orginalt.. Om det har noe å si vet jeg ikke, har ikke prøvd å justere den enda.
Noe annet det kan være, er at du har bomma litt ved installering av reimhjulet. Altså, på registerreim-hjulet på veiva er det et lite rundt "hakk" opp, som skal treffe inni hullet på de andre hjula som skal utapå. Har du bomma på det, gir det kast..
Kan også være bøyd/skjev veiv, men får da ikke håpe det..
(Beklager om det ble litt rabling, akkuratt kommet hjem fra en lang dag på jobb uten noe særlig mat
)
Er det kun på tomgang, eller også om du har litt høyere turtall?
Hvis det kun er på tomgang og ikke ekstremt mye hadde jeg nok driti i det..
Eventuelt prøvd å bytte bolten til registerreimhjulet på veiva. Kan jo være at den er litt sliten. (Jeg prøvde det, men det hjalp ikke for min del).
Min er kun litt slik på tomgang, og med en gang jeg ruser motoren er den helt fin. En teori jeg har er at jeg har for lav tomgang, slik at den "hoster og harker" litt. Har lest at med min kam skal den ha ca 900rpm i tomgang, mot 800 orginalt.. Om det har noe å si vet jeg ikke, har ikke prøvd å justere den enda.
Noe annet det kan være, er at du har bomma litt ved installering av reimhjulet. Altså, på registerreim-hjulet på veiva er det et lite rundt "hakk" opp, som skal treffe inni hullet på de andre hjula som skal utapå. Har du bomma på det, gir det kast..
Kan også være bøyd/skjev veiv, men får da ikke håpe det..
(Beklager om det ble litt rabling, akkuratt kommet hjem fra en lang dag på jobb uten noe særlig mat
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
kaster mindre når eg ruser motor.men er fortsatt litt..
ja.har hørt at bolten på reghjulet kan lage sånne problemer,og at reghjulet kan bli slitt???
og det hakket som du snakker om har eg sett,og det er ett lite hull i reimhjulet som det skal inni...riktig??
ja.har hørt at bolten på reghjulet kan lage sånne problemer,og at reghjulet kan bli slitt???
og det hakket som du snakker om har eg sett,og det er ett lite hull i reimhjulet som det skal inni...riktig??
Kan være bolten, kan være at regreim-hjulet ikke er helt plant.. Her har forhåpentligvis noen andre flere forslag/erfaringer enn megg60 wrote:kaster mindre når eg ruser motor.men er fortsatt litt..
Hva ligger tomgangen din på når motor er varm forresten?
Stemmer.g60 wrote:og det hakket som du snakker om har eg sett,og det er ett lite hull i reimhjulet som det skal inni...riktig??
tror den ligger på en 8-900....
men vibrasonsdemperen ligger jo inni reim hjulet...hvordan vet eg at eg får den i senter da??
om den ikke treffer riktig vil eg jo tro det blir kast??
er jo 1-2 mm slark med boltene i....
men vibrasonsdemperen ligger jo inni reim hjulet...hvordan vet eg at eg får den i senter da??
om den ikke treffer riktig vil eg jo tro det blir kast??
er jo 1-2 mm slark med boltene i....
Det er tre "hjul" som er utenpå registerreimhjulet.
innenfra og ut:
regreimhjul
"hovedreimhjul"
vibrasjonsdemper
servoreimhjul
Servoreimhjulet og vibrasjonsdemperen sitter som regel ganske hardt inni hverandre, men de skal sitte slik at det er mulig å se gjennom begge to om du ser gjennom "hullet."
De to skal så sitte slik at du kan se helt inn til det runde hakket på regreim-hjulet. Altså at alle hulla skal line opp med hakket..
Om du ble noe klokere av det? (Ja, jeg vet jeg har en tendens til å forklare ting på underlige måter...
)
innenfra og ut:
regreimhjul
"hovedreimhjul"
vibrasjonsdemper
servoreimhjul
Servoreimhjulet og vibrasjonsdemperen sitter som regel ganske hardt inni hverandre, men de skal sitte slik at det er mulig å se gjennom begge to om du ser gjennom "hullet."
De to skal så sitte slik at du kan se helt inn til det runde hakket på regreim-hjulet. Altså at alle hulla skal line opp med hakket..
Om du ble noe klokere av det? (Ja, jeg vet jeg har en tendens til å forklare ting på underlige måter...
ja.de to sitter hardt..men om eg kan se igjenom vet eg ikke...men skal sjekke d
det var en som sa at det skulle være en skrue som holdt disse hjulene på plass på hverandre så det skulle bli riktig...hørt noe om det??
og du forklarer deg helt bra...hehe
det var en som sa at det skulle være en skrue som holdt disse hjulene på plass på hverandre så det skulle bli riktig...hørt noe om det??
og du forklarer deg helt bra...hehe
Er ingen skruer, annet enn de 4 som holder alle hjula på plass. Hvis vibrasjonsdemper-hjulet og servoreim-hjulet ikke treffer helt på "hovedreimhjulet", kan det kanskje lage litt wobbling. Husker ikke helt hvor langt opp det "hakket" du skal treffe er..
Men iallefall på min kan jeg ta en lommelykt å lyse gjennom alle hulla, så ser jeg hakket inni der. Hvis du ikke kan se helt gjennom, ville jeg nok undersøkt det først. Skal ikke mye til før det blir synlig wobbling når det går fort rundt.
Men iallefall på min kan jeg ta en lommelykt å lyse gjennom alle hulla, så ser jeg hakket inni der. Hvis du ikke kan se helt gjennom, ville jeg nok undersøkt det først. Skal ikke mye til før det blir synlig wobbling når det går fort rundt.
eg skjønner...
eg skal sjekke om dette stemmer på mine hjul...
om ikke så får eg prøve å bytte regreim regreimhjul,og strammehjul og bolt og se da,,,
takker for svar wormy
eg skal sjekke om dette stemmer på mine hjul...
om ikke så får eg prøve å bytte regreim regreimhjul,og strammehjul og bolt og se da,,,
takker for svar wormy
tenkte å bytte registerreim,strammehjul.og registerhjul.bestille igjenom german autoparts.men...noen som vet om det da følger med nye skruer/bolter.??til feks reg.reimhjulet??om ikke hvor får man tak i det??
Følger ikke med bolter. De kan du få på Møller, evt bestille fra GermanAutoParts om du ikke allrede har sendt bestilling.
Bolt til regreimhjul på veiv (bruk locktite, etc): http://www.germanautoparts.com/Volkswag ... gine/418/1
De andre bruker du omigjen (med mindre du trenger nye.. Da kan jeg evt. grave fram delenummer til deg om du vil.)
Forresten prøvd å starte bilen uten noen av de andre reimene på bilen? Altså, du har på alle hjula, men ingen belter på de..?
Kan være at det er slark i servopumpa/vannpumpa eller noe.. Som igjen påvirker veivhjulet.. (Hjalp f.eks. litt å bytte servopumpe for meg)
Bolt til regreimhjul på veiv (bruk locktite, etc): http://www.germanautoparts.com/Volkswag ... gine/418/1
De andre bruker du omigjen (med mindre du trenger nye.. Da kan jeg evt. grave fram delenummer til deg om du vil.)
Forresten prøvd å starte bilen uten noen av de andre reimene på bilen? Altså, du har på alle hjula, men ingen belter på de..?
Kan være at det er slark i servopumpa/vannpumpa eller noe.. Som igjen påvirker veivhjulet.. (Hjalp f.eks. litt å bytte servopumpe for meg)
har ikke sendt bestillingen enda..trodde det var den bolten du sendte link på,så håpte på en bekreftelse her:-)
så da går ordren imorgen:-)
nei.det har eg ikke prøvd..eg ska gi det ett forsøk i morgen,,så gir eg en lyd:-)
takk for mange gode forslag
og ja...en ting til når vi er så godt igang her...hehe
skulle vel strengt tatt byttet vannpumpen og når eg tar reimen??
har german autoparts det??fant ingenting når eg leitet...
så da går ordren imorgen:-)
nei.det har eg ikke prøvd..eg ska gi det ett forsøk i morgen,,så gir eg en lyd:-)
takk for mange gode forslag
og ja...en ting til når vi er så godt igang her...hehe
skulle vel strengt tatt byttet vannpumpen og når eg tar reimen??
har german autoparts det??fant ingenting når eg leitet...