Turbo konvertering?

Her kan du diskutere hva det måtte være angående Corrado.

Moderator: Moderators

Post Reply
Tlund
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2009, 16:28

Turbo konvertering?

Post by Tlund »

Heisann

Jeg har en Corrado 89mod som har stått en stund med defekt g-lader, har nå bestemt meg for å fikse den igjen, og er litt usikker på hva som er rimeligst/best. Derfor har jeg ett par spørsmål som jeg forhåpentligvis kan få litt hjelp med her :P

-Hvis jeg skal bygge den om til turbo (jeg er ikke kjempe flink til å skru selv, så jeg kommer til å sette bort arbeidet til et kyndig verksted) burde jeg da prøve å få tak i komplett motor og bytte hele "skiten" eller burde jeg få tak i deler og jobbe ut ifra den motoren som allerede sitter der ?

-Noen som vet ca. pris på begge operasjonene ?

Alle svar mottas med takknemlighet :)

Mvh.
Thomas
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Turbo konvertering?

Post by Kristaafa »

Det billigste for deg er vel kanskje å finne en "ferdig" motor, men det florerer jo ikke akkurat av turbokonverterte G60-motorer, så litt avhengig av stand på resten av motor ville jeg vurdert et ATP-Turbo kit. Dette er vel det nærmeste "bolt-on" du kommer, noe som kan være greit om du skal sette bort jobben, hvis ikke kan det fort bli dyrt, hvis de må fabrikere og tilpasse mye.

Link til turbo-kitet deres: KLIKK PÅ MEG
Image
Tlund
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2009, 16:28

Re: Turbo konvertering?

Post by Tlund »

takk for kjapt svar :)
da har jeg et oppfølgningspørsmål :P

noen som vet om noen verksted med bra rykte på seg i østlands-område som kan ta på seg en slik jobb ?

Mvh.
Thomas
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Turbo konvertering?

Post by Kisseg60 »

Tror de fleste verksteder kan ta på seg den jobben.
Men styr unna møller :roll: De er veldig dyre på times arbeid.

Men mekonomen verksted? Meca? eller et noe i den duren.
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Turbo konvertering?

Post by BlackDragon07 »

Tlund wrote:takk for kjapt svar :)
da har jeg et oppfølgningspørsmål :P

noen som vet om noen verksted med bra rykte på seg i østlands-område som kan ta på seg en slik jobb ?

Mvh.
Thomas
Du har jo "MR. Turbo-karlsen" i hokksund. Vet han skulle ha 10000kr for å ettermontere turbo på en bmw. Om det var med turboen eller un jobben husker jeg desverre ikke.
Men han sies å være flink.

Ellers så kan du prøve å få tak i en brukt g-lader?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
geewee
Posts: 63
Joined: 04 May 2007, 14:33

Re: Turbo konvertering?

Post by geewee »

Virker som det er et spørsmål som kommer opp ofte. Kanskje noen som har montert f.eks ATP-kittet kan lage en how-to/guide-tråd? Skulle gjerne ha gjort det selv, men mitt bygg er ikke så "straight swap" slik som planen opprinnelig var :P
No rice...
Tlund
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2009, 16:28

Re: Turbo konvertering?

Post by Tlund »

Takk for alle tilbakemeldinger :)
BlackDragon07 wrote:
Tlund wrote:takk for kjapt svar :)
da har jeg et oppfølgningspørsmål :P

noen som vet om noen verksted med bra rykte på seg i østlands-område som kan ta på seg en slik jobb ?

Mvh.
Thomas
Du har jo "MR. Turbo-karlsen" i hokksund. Vet han skulle ha 10000kr for å ettermontere turbo på en bmw. Om det var med turboen eller un jobben husker jeg desverre ikke.
Men han sies å være flink.

Ellers så kan du prøve å få tak i en brukt g-lader?

-"Mr. Turbo-karlsen" er det da Turbo Teknikk ?

-Må motoren være i no spesielt bra stand for ATP-kitet ? Min er ikke i topp stand for øyeblikket, men rett før G-laderen gikk føyken så ble det gjort en liten service på den. så vil si den er i helt grei stand :)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Turbo konvertering?

Post by wormy »

Det er vel ikke ukjent at g60 motorer "havererer" etter turbokonvertering. Spesielt om man har justerbart ladetrykk i nærheten av rattet (eller fritt ladetrykk)... :twisted:

De fleste jeg har lest på anbefaler vel overhaling, men det spørs jo på hvilket ladetrykk du kjører og hvilken stand den er i.

Nå skal det sies at jeg ikke har noen ekstrem erfaring med turbo(konvertering), men har lest litt rundt.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Turbo konvertering?

Post by Oekern »

Det er jo ikke annet en logikk at man bør overhale en eldre motor som det skal taes ut så mye som 60hk mer en orginalt, ikke sant ? :wink:
(Må jo selvsakt ta motor historikk i betraktning, men jeg har vel enda ikke hørt om en G60 med fullt service historikk)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply