2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Her kan du legge frem ditt prosjekt

Moderator: Moderators

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

Teaser...
Kommer mer random bilder og info innimellom.

Stikkord er..
- 2L 16V
- 4x Ducati 999R throttle bodier med stand-off 440cc dyser (a'la eldre Formel 1). Ja, jeg vet disse er ALT FOR STORE. Men fy fader og stilige de er - derfor det ble de. Effektmessig hadde det nok vært bedre med f.eks. GSXR 1300 (Hayabusa) e.l.
- 288 grader kammer, 11.5mm løft
- E85
- Datasprut
- Så-høy-som-mulig-kompresjon-uten-å-bytte-stempler
- Falmet rød Golf bruksbil
- Stramt budsjett
- 200hk+

Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Post by Sigurd »

Hoho. Detta blir artig :) Men blir detta noen kjørbar motor å ha i en bruksbil da?
Corrado G60
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Post by wormy »

Sigurd wrote:Hoho. Detta blir artig :) Men blir detta noen kjørbar motor å ha i en bruksbil da?
Det eneste jeg er skeptisk til er de store gasspjeldene. Kam'en osv er jeg ikke bekymret for, kjørt med like kvasse kammer før. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, 4x Ducati race ITB'er med stand-off dyser ++

Post by wormy »

"Små" gasspjeld. 4stk slike.......
Image

Testmontering av veivparti før det leveres til balansering. Kjører uten den tunge svingningsdemperen for å spare roterende masse, og bruker et spesielt drev til servopumpa som passer inni uten demperen.
Image

Nytt lettet svinghjul til 020 kasse.
Image

Obligatorisk skvalpedeksel
Image

Litt pakninger og diverse. Kun kvalitet - men allikevel strengt budsjett. Elring og Victor Reinz pakninger/simringer, Sachs clutch, ARP-bolter.. SKF strammehjul osv..
Og ikke minst, hvorfor kjøpe toppakning til en tusenlapp når du kan "modifisere" en flerlags stålpakning fra en annen motor som koster en hundrelapp for å få samme resultat? :)
(Ikke alt på bildet er til 16v'n - noe er også til en G60 motor osv.)
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

Kortsteget 16V GTI girkasse med Peloquin diff montert. Sykt deilig å kjøre med, selv med standard motor... :mrgreen:

Begynne å bygge motor så snart stemelringene kommer. Bestilt ringer i overdim, og skal file de til korrekt gap. :)

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by BlackDragon07 »

Alt dette inn i en liten golf?? :shock:
Er det noen som får til wicked ting så er det deg :D
Var pelequin diff`n bra og hva var den bra på?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

Skal inn i en golf, ja. Mer kommer etterhvert. :mrgreen:

Ja, merker faktisk veldig forskjell, selv med standard 90hk motor. Selv på vått føre og kina-dekk, så har du grep hele veien når du gasser på. Kan også gasse mye mer på i rundkjøringer og rundt svinger uten problemer - før begynte det indre hjulet å spinne og du mistet litt kontroll (gikk rett frem), nå er den bare helt herlig å kjøre, og går den veien rattet peker hele tiden. Jeg visste det kom til å bli en forandring, men hadde aldri trodd det skulle bli såpass. Jeg kommer til å kjøpe dette til Corradoen også for å si det sånn - selv om jeg der trenger 2stk.. En foran og en bak. Det koster, men jeg synes det er verdt pengene om du kjører "aktivt".
Diffen kostet i følge han jeg kjøpte kassen av ca 7'500kr. Jeg var heldig å fikk komplett kasse med nye pakninger/tetninger og diff for 3'000. 020 kassene er ikke så lett å selge tydeligvis, da de fleste oppgraderer til den sterkere 02A kassen (standard Corrado kasse.)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by Mouh »

drøyt ;)
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by BlackDragon07 »

Angrer LIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTT på at jeg solgte den diff`n :evil: :evil:
Men inspirerende å høre hvor feit den faktisk er :twisted: :twisted:
Satt opp på lista.

Du må legge ut en videosnutt når du får ting i gang :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

Renset blokk..
Image

I'm blue, baby... :shock:
Image

Image

Bort med svekling-rådene..
Image

Image

Image

Gule koni med Ground Control / Eibach sleeves/fjærer..
Image

Blir Short-runner innsug til å begynne med, med 70mm gasspjeld.. For enkelhets skyld. Så blir det ITB etterhvert.
Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by BlackDragon07 »

NIIICE 8) 8)
Hva betalte du for dempere med fjærer?
Må ha nytt understell jeg også :!:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:NIIICE 8) 8)
Hva betalte du for dempere med fjærer?
Må ha nytt understell jeg også :!:
Det jeg kjøpte er gule koni med senkefjærer (40mm) - tilsvarende denne: http://www.dubmeister.co.uk/webshop/sus ... -02-84-90/
Koster ca 8'000+ i Norge for dette. (Jeg ga 2'000, restesalg hos Torshov.)
Jeg skal ikke bruke senkefjærene som fulgte med.. Kjøper du gule koni løse er det vel fort 1000-1500kr/stk normalt sett.

Fjærene/Sleevesene er fra Ground Control. De kostet 395$. Fjærbeinlager foran (solid alu med justering) kostet $359.
Fjærene er ekstremt stive til en såpass lett bil, 430lbs/tomme foran og 350lbs/tomme bak.
Lager: http://www.ground-control-store.com/pro ... =727/CA=88
Fjærer/sleeves: http://www.ground-control-store.com/pro ... php/II=109 - Fjærene kommer i mange forskjellige lengder og stivheter.

Regner du fullpris ink moms er dette understell (fjærer/dempere/lager) til godt over 10'000kr. Som du ALDRI får godkjent, da det ikke finnes TÜV på sleeves/fjærer. (Derfor jeg kjøpte 40mm senk også, så jeg har noe tilfelle jeg må på visning) :roll:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by wormy »

På N/A motorer ligger mesteparten av effekten i toppen.
Og siden dette er en budsjettmotor får må jeg ty til manuelt arbeid.
16V toppene har store nok porter fra før, så porting som øker portvolum mye er ikke ønsket. Her er det snakk om å glatte ut overganger og smoothe ut så godt som mulig, samtidig som man beholder en relativt røff innsugskanal. Den skal ABSOLUTT IKKE poleres.
Er langt fra ferdig, men splitten i innsugsportene er spisset, og portveggene er jevnet ut.. Bearbeidet og glattet ut radius rundt ventilseter. Setene stakk enkelte steder ut inn i porten, dette er glattet ut og har prøvd å skape lik venturi-effekt på alle portene.

Da dette er budsjett blir det bruk av standard ventiler, ventilseter og styringer.

Image

Image

Image


MYE arbeid igjen. Dette er bare første grovpuss.. Skjønner godt at porting av topper er dyrt, tar sykt mye tid..... :shock:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by Sigurd »

Det ser bra ut dette. Porting tar sinnsykt lang tid :)
Corrado G60
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: 2L 16V, Ducati ITB, MS, E85, høyt turtall, 200hk+ :)

Post by BlackDragon07 »

Har du lakkert blokka selv? Kul blå farge 8)
Hvorfor ønsker du å beholde den røffe overflaten og ikke polere den?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Post Reply