diagnose.

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

diagnose.

Post by g60 »

går det an å kjøre diagnose på corrado??
eller er det bare blink koder??
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: diagnose.

Post by wormy »

- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: diagnose.

Post by g60 »

takker :D
har hørt at noen av disse bilene kan leses med vag com??
hva som avgjør om man kan det eller ikke??
mrrogne
Posts: 78
Joined: 23 Aug 2010, 00:06

Re: diagnose.

Post by mrrogne »

kan eg ta diagnose på min 89 mod ? :P
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

henger mej litt på her.

va no ute i garasja laga mej et sann opplegg som linken han wormy posta.


fekk opp følgende kode

2322 = air temp sensor ( den e kobla av så de e no grett)
2312 = Colant temp sensor( er vel den svarte sensoren tippa ej:P)
2341 = Lambda sensor eller ledningskresten
2342= Lambda sensor eller ledningskresten
2121=Idle switch on trotthlebody or potentiometer( er vel Co poten?)
2142= Knock sensor eller kresten

Vet at ledningsnetter er heilt å fint. Har Ohma alle ledningder. der e kontakt. skjekka volt til alle sensora å det er de. signal er der.

Bilen min bruka 2.1 liter på mila å de e litt for mye syns no ej for en 4 cyl å vær:p

men da lure ej siden disse feilkodene ligge inne. er de slik at da lese ikkje hjerna i de heile tatt av verdier som luft å bensin?

for når ej kobler i fra lambda skjer de ingenting. Samme gjelder Co poten.

PS å et anna problem. etter 3500omdr begyner batteri lampa å lyse. Dynamo lader 14v å på batterie 13.98v.

så skriiik ut vist noen har noe tips!!!!

Ps prøvde å fjerne feilkodene men fekk de ikkje til;/

takker!:D
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: diagnose.

Post by wormy »

Dæven, fant bare linken tilfeldig en dag, ante ikke at det faktisk funka.. :shock: :mrgreen:

Dette må jeg prøve i morgen.. :wink:

Air temp sensor er vel Co-pot (co-pot måler bl.a. lufttemperatur) - evt utetempsensoren.
Coolant temp sensor er nok BTS, den andre sender vel bare signal direkte til dasjen.. Står iallefall på guiden at det er BTS.
Idle switch er tomgangsbryteren, på gasspjeldet. Automatbiler har potensiometer, sikkert derfor "or potentiomerer" kom opp.
Knock sensor er jo selvfølgelig bankesensor.

Om du har 2.1 liter på mila så har du nok løsningen på problemet over.
Fungerer ikke lufttempsensoren (co-pot) vil den gå utifra en standard (lurer på om det er -35 grader :!: ). Dette medfører økt forbruk. Dette er ikke det samme som 500ohm over de to ytterste(?) pinnene. Mener å huske det er ~2000 ved to pinner, men husker ikke hvilke.

Fungerer ikke tomgangsbryteren vil ikke bilen gå i "tomgangsmap" eller hva man skal kalle det - dette medfører økt forbruk. Kan testes ved å koble fra kontakta på baksiden av gasspjeldet (og ohm'e. Husker ikke hvilke pinner, men det finner du fort ut. Skal være bortimot uendelig motstand når den er "åpen" og tilnærmet null når den er "lukket". Mener jeg å huske. Evt. motsatt, husker ikke. Koble fast voltmeteret til pinnene og "gass" på gasspjeldet til tomgangsbryteren ikke lenger er aktiv. (Du hører et klikk når du har gasset noen milimeter).

BTS vet du vel allerede hva er. Prøv å koble den fra med motoren i gang (varm). Prøv også å ohme den når bilen er varm, sjekk hva du får.

Om BTS, lufttempsensor eller lambda ikke fungerer vil bilen gå på en "sikker" map som bruker 10 tonn med bensin.. ;)

En ting til - disse feilkodene kan jo være gamle også.. Prøv igjen å "reset" minnet, og les på nytt. Har som nevnt ikke prøvd selv, men skal se hva jeg får til snart.

Sorry om det er litt tungvindt skrevet.. :oops:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

så du meina på at ute lufttemperatur måleren som gjer at bilen bruka mye bensin? den sensoren som står på ditta røre som skal kjøle ned bremsene?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: diagnose.

Post by wormy »

bolln wrote:så du meina på at ute lufttemperatur måleren som gjer at bilen bruka mye bensin? den sensoren som står på ditta røre som skal kjøle ned bremsene?
Nei, ikke den. Den har ikke noe å si på det.
Co-pot'en er også en lufttempsensor for lufta på vei inn i motoren. Den skal være ca 400-500ohm mellom de to ytterste, men den midterste (og en av de to ytterste, den som er jord) skal du også kunne ohm'e. Den skal være på ca 2000-5000 avhengig av temperatur, pluss minus.. Sjekk Bentley manualen side 24-260-2 for fullstendig ohm/grader diagram.. Er den LANGT UNNA, er det nok noe galt.. :)

Om denne har så mye å si vet jeg ikke, men mener å huske at om den ikke fungerer går den utifra en luftemperatur på -35 grader, noe som vil føre til at bilen får litt mer bensin.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: diagnose.

Post by Kisseg60 »

prøv å bytte lambda sonde.
min brukte 2-3 liter på mila når min var ødelagt.! ny sånn så gikk den bedre og brukte mindre bensin!
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

vel den jordinga der e vel den som går in på pin nr 6 hvor resten av sensorane er jorda.

så vist ej bruka et multimeter no å lese mellom pin nr 6 å i kontakta(jord) til co pot så skal ej lese av en plass mellom 2000-5000ohm?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: diagnose.

Post by wormy »

Ikke helt sikker på hvor den går, men høres riktig ut.. Ja, 2000-5000 (mulig enda litt høyere) avhengig av temperatur. Har du bentley manualen står det komplett "kart" der, kan være en del over/under 2000-5000 også.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

Kisseg60 wrote:prøv å bytte lambda sonde.
min brukte 2-3 liter på mila når min var ødelagt.! ny sånn så gikk den bedre og brukte mindre bensin!
den som står på no er ganske ny. men fekk en ny bosch lambda i posten no i går som skal på for å teste. men tvila. har testa me en universal lambda fra biltema var ikkje en forskjell der heller.
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

wormy wrote:Ikke helt sikker på hvor den går, men høres riktig ut.. Ja, 2000-5000 (mulig enda litt høyere) avhengig av temperatur. Har du bentley manualen står det komplett "kart" der, kan være en del over/under 2000-5000 også.
Okey;) får vel søke litt meir i mårga da jah:)
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: diagnose.

Post by bolln »

va noen som lurte på korleis ej jor de så legge et bilde av de her:)
Image

Rød pil= Jording( ej satte den på toppdeksele)
Blå pil= pluss polen på batteri
Gul pil= Skal i pin 20( hovedkontakta må stå i hjerna. så ej åpna hovedkontakta å kjørte den inni hulle til pin 20 så satte ej hovedkontakta i hjerna, vist dåk skjønna:P)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: diagnose.

Post by wormy »

Genialt, takker..! Lurte på å stikke ut nå etterpå, så greit å se hvordan det gjøres :D
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply